ویدئوهای موبایلی و آینده‌ای که در اختیار واقعیت مجازی خواهد بود

دسته : اخبار

پس از این که گرد و خاک‌ها بخوابد، نکته‌ی کلیدی زایش اسنپ‌چت از اینستاگرام مشخص می‌شود: انقلاب دوربین تازه شروع شده است. داستان‌های اینستاگرام (Instagram Stories) برای اولین بار پیام قدرتمندی به میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان فرستاد: هیچ لحظه‌ای آن قدر کوچک نیست که نشود با دوربین گوشی هوشمند خود ثبت شود. آینده ویدئوهای موبایلی چه خواهد شد؟

یک ذهنیت کلاسیک برای خیلی‌ها در واقعیت مجازی، فیلم روزهای غریب (Strange days) سال 1995 است. این فیلم آینده‌ای را تصور می‌کند که در آن شما می‌توانید دوباره یک خاطره را از دید کسی که به یک دستگاه ضبط پوشیدنی مجهز شده است تجربه کنید.

شما می‌توانید موارد ضبط شده‌ی خود را هر وقت که بخواهید دوباره پخش کنید. همچنین وقتی که یک مورد ضبط شده را دوباره پخش می‌کنید می‌توانید با آزادی کامل اطراف را نگاه کنید.

باور این تکنولوژی کمی دشوار است، اما اگر حتی این تکنولوژی به طور کامل نیز قابل دستیابی باشد، بسیار با آن فاصله داریم.

با این حال در این دنیا هیچ لحظه‌ای آنقدر کوچک نیست که نشود با سنسور موبایل ضبط شود. همچنین زمان سپری شده‌ی افراد در واقعیت مجازی رو به افزایش است. از این رو موازات جالبی با گوشی‌های هوشمند و هدست‌های ما شروع به ظهور کرده است.

در اینجا می‌خواهیم سه فاکتور اصلی مقبولیت ویدئوهای واقعیت مجازی، نیاز کاربران در ویدئوهای موبایلی و موج خیزان دوربین گوشی‌های هوشمند را بررسی کنیم و ببینیم دنیای واقعی در آینده چگونه خواهد بود.

ویدئوی واقعیت مجازی اولین برنامه است با میلیون‌ها ساعت استفاده!

محتوای واقعیت مجازی از دو راه ساخته می‌شود: اولین مورد توسط نرم‌افزارهای گرافیکی سه بعدی در کامپیوتر ساخته می‌شود. بازی‌های چند بعدی واقعیت مجازی و تجارب تعاملی با این روش ساخته می‌شوند.

مورد بعدی ویدئوی واقعیت مجازی است. برای تولید این گونه محتوا صحنه‌های واقعی را در دنیای واقعی از طریق آرایه‌ای از دوربین‌ها ضبط می‌کنند.

در سطوح پایین ویدئوهای 180 درجه مونوسکوپیک (2D) قرار دارند، و در سطوح بالا ویدئوهای 360 درجه استریوسکوپیک (3D) قرار دارند.

ویدئوی واقعیت مجازی همچنین نسل بعدی ویدئوهای light-field (چند بعدی) را نیز در بر می‌گیرد. این ویدئوها توسط بسیاری جام مقدس شمرده می‌شوند. زیرا شما را قادر می‌سازند بدون این که حرکاتتان محدود شود در صحنه‌ی فیلم حرکت کنید.

موضوع مهم این است که بدون توجه به فرمت، ویدئوی واقعیت مجازی رندر شده به گرافیک سه بعدی دنیای واقعی نمی‌رسد. ولی با وجود این حقیقت، منحنی مقبولیت‌پذیری ویدئوی واقعیت مجازی خیره کننده است.

اخیرا Oculus اعلام کرده است کاربران بیش از سه میلیون ساعت ویدئو در Samsung Gear VR تماشا کرده‌اند.

حتی اگر به توانایی ویدئوهای واقعیت مجازی در برآورده کردن قولش به تکنولوژی شک داشته باشید، چنین مقبولیتی برای چنین رسانه‌ی نوظهوری تحسین بر انگیز است.

داشتن عمق، مرز بعدی ویدئوهای موبایلی

اشتراک گذاری ویدئوهای موبایلی همچنان به صعود شدید خود ادامه می‌دهد. برای این که بفهمیم کجای کار هستیم و به کجا می‌رویم اشتراک گذاری ویدئوهای موبایلی را از نظر نیازهای اصلی کاربران، یعنی فوریت، اصالت و عمق، چارچوب‌بندی می‌کنیم.

ویدئوهای موبایلی

فوریت

قدیمی‌ترین و پایه‌ای ترین نیاز کاربر فوریت است. فوریت همان توانایی دسترسی بدون وقفه به محتوا است. این نیاز ریشه در استفاده‌ی ما از تلوزیون و رادیو دارد. با در نظر گرفتن این نیاز دلیل سر و صدای ویدئوی زنده را در 18 ماه گذشته، به خصوص در Facebook Live و Live.ly درک می‌کنیم.

وقتی افراد می‌خواهند به ویدئوهای موبایلی فکر کنند نقطه‌ی شروع و پایانشان «فوریت» خواهد بود. از این رو قابلیت‌های فوریتی معمولا بیش از اندازه ارزش گذاری می‌شوند.

حتی در بعضی موارد این موضوع «قابل استفاده بودن» را نیز تحت تاثیر قرار داده و متضرر می‌کند. برای مثال فقدان پخش دوباره در برنامه‌ی Meerkat به طور قابل توجهی تعامل کاربر با پلتفرم را محدود کرده است.

اصالت

فشارها به سمت فیدهای اجتماعی فیلتر شده افزایش یافته و همین امر تقاضا را برای ارائه‌ی راه‌های جدید که بتوان از طریق آن‌ها به طور اصیل آنلاین بود بالا برده است.

این موضوع که محتوا به روشی ناخوداگاه و بدون هیچ فیلتری تولید شود عامل کلیدی و انگیزه‌بخش برای کاربرانی است که ویدئوهای موبایلی را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل است که اینستاگرام از اسنپ‌چت تقلید کرد.

برنامه‌ی Beme مثال خوب یک برنامه‌ی ویدئوی موبایلی است که هنگام طراحی اصالت را مد نظر قرار داده است. در این برنامه ویدئوها فورا و بدون پیش نمایش به اشتراک گذاشته می‌شوند (هنگامی که ضبط فیلم شروع می‌شود یک صفحه‌ی سیاه نشان داده می‌شود).

این راه همچون پیام‌های ناپدید شونده، رویکرد هوشمندانه‌ای برای واژگون ساختن چهره‌ای است که از خودمان در موزه گذاشته‌ایم.

عمق

در حالی که اصالت به طور حداقلی مورد خطاب قرار می‌گیرد، عمق و بُعد نادیده گرفته می‌شود. امروزه بهترین برنامه‌های ویدئوی موبایلی به شما این حس را می‌دهند که در حال تماشا کردن هستید. اما برنامه‌های فردا به شما این حس را القا خواهند کرد که از طریق تلپورت در صحنه حضور دارید.

به طور مثال مرورگر داستان اسنپ‌چت (Snapchat Story Explorer) را در نظر بگیرید. وقتی که در حال مرور یک داستان زنده هستید، می‌توانید سوایپ کرده تا اسنپ‌های بیشتری از زوایای دیگر ببینید و به عمق رویداد شیرجه بزنید.

آیا هدست‌های واقعیت مجازی موبایلی (Mobile-VR) همچون گوگل Daydream می‌توانند مبحث عمق را به نقطه‌ی جدیدی برسانند؟

اسنپ‌چت احتمالا بتواند در تکنولوژی ردیاب‌ها و کنترلرهای کارگذاشته درون سَر، سرمایه گذاری کند تا شما بتوانید این طرف آن طرف سرک بکشید و حتی زمان را به عقب یا جلو بکشید.

در حال حاضر محتوای تولید شده به دو بُعد محدود است، اما پیشرفت‌ها در حوزه‌ی دوربین می‌تواند به سرعت این موضوع را تغییر دهد.

دوربین گوشی‌های هوشمند در موجی خیزان

موفقیت شتابان گوشی‌های هوشمند مقیاس اقتصادی بی سابقه‌ای برای تولید کنندگان سخت‌افزار ایجاد کرده است. در نتیجه، از زمان iPhone تا به حال ماژول‌های دوربین دائما کوچک‌تر و ارزان‌تر شده‌اند.

اپل بیش از 800 مهندس دارد که بر روی سخت‌افزار دوربین کار می‌کنند. شایعات حاکی از این است که آیفون بعدی دارای یک دوربین پیشگام دو لنزه با زومی قدرتمند است.

ویدئوهای موبایلی
لنوو Phab 2 Pro اولین گوشی هوشمند دارای چهار دوربین

 

از آنجا که هزینه‌ی قطعات در حال سقوط است و نوآوری نیز شتاب بالایی دارد، دوربین گوشی‌های هوشمند با جزر و مد خیزان تکنولوژی به بالا و پایین می‌رود.

سامسونگ با دوربین Gear 360 رویکردی پوشیدنی به ایجاد ویدئوی واقعیت مجازی داشته است. اما آیا غیر منطقی‌ است که انتظار داشته باشیم گوشی‌های گلکسی آتی ویدئوهای 360 درجه‌ یکپارچه ضبط کنند؟

بگذارید چند نسل جلوتر برویم: آیا دوربین‌های ویدئوی چند بعدی (light-field) می‌توانند به حدی از لحاظ هزینه و سایز پایین بیایند که به گوشی‌های هوشمند راه پیدا کنند؟

این موج خیزان، خوراک بزرگی برای حدس و گمان فراهم کرده است. اما یک چیز قطعی است: هنگامی که ضبط ویدئوهای واقعیت مجازی در موبایل‌ها امکان‌پذیر شود، تقاضا برای ویدئوی واقعیت مجازی توسط میلیون‌ها کاربر که هم اکنون لحظه‌های بزرگ و کوچک زندگی‌شان را ضبط می‌کنند ایجاد می‌شود.

این موضوع جهشی بزرگ برای عصر تجربه خواهد بود. همچنین بازخوردی مثبت را میان موبایل و واقعیت مجازی ایجاد خواهد کرد. در واقع این موضوع راهی‌ست که واقعیت مجازی می‌تواند از طریق آن از یک نسخه‌ی آزمایشی به یک تکنولوژی که واقعا جریان دارد تبدیل شود. پس دوربین‌هایتان را آماده کنید!

Source: techcrunch

از دست ندهید!

مقایسه‌ اچ تی سی U Ultra و پیکسل XL

مقایسه‌ اچ تی سی U Ultra و پیکسل XL – کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

مقایسه‌ اچ تی سی U Ultra و پیکسل XL محک خوبی خواهد بود برای ارزیابی تلاش‌های اخیر اچ تی

ادامه مطلب...
اسمارت واچ‌های گوگل و ال جی

اسمارت واچ‌های گوگل و ال جی با انتشار Android Wear 2.0 رونمایی خواهند شد

گوگل و ال جی همکاری‌های خود را برای ساخت دو ساعت هوشمند Watch Sport و Watch Style آغاز کرده‌اند. اسمارت واچ‌های

ادامه مطلب...
لنزهای تماسی هوشمند

لنزهای تماسی هوشمند به پلتفرم جدید واقعیت افزوده تبدیل خواهند شد!

لنزهای تماسی هوشمند سه کاربرد اصلی دارند: سنجش‌های پزشکی برای اندازه‌گیری شرایط فیزیولوژیکی بدن، اصلاح مشکلات بینایی و استفاده

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu