crash club

چت بوت و بانکداری – تجربه استفاده از بوت به عنوان دستیار شخصی در انجام عملیات های بانکی

دسته : اخبار
چت بوت و بانکداری

مسئولان شرکت توچکا (Tochka) تقریبا دو سال بر سر راه اندازی اولین فیسبوک بوت بانکی، دارای قابلیت کامل انجام عملیات های پرداخت مردد بودند! ربات های چت به فرمانروایان جدید و قدرتمند قلمرو اینترنت تبدیل شده اند اما چت بوت و بانکداری چه نسبتی با هم دارند؟

به عبارت دیگر چت بوت چه کاربردی در حوزه بانکداری دارد؟

استفاده از بوت خودش موفقیتی نسبی است، البته مطمئنا ابزار مفیدی برای پی بردن به نحوه رفتار مشتریان است.

در این مطلب از زبان یکی از مسئولان توچکا به شرح مراحل مختلف راه اندازی چت بوت یاد شده می پردازیم:

مدت ها بود که می خواستیم بدانیم آیا اصلا بانک ها نیازمند استفاده از چت بوت هستند یا خیر و اگر قرار به استفاده است روی چه پلتفرمی باید اجرا شود، آیا هوش مصنوعی موفق عمل خواهد کرد؟

آیا چت بوت یا ربات چت راه اندازی شده باید صاحب کاراکتر خاصی باشد که آنرا معرفی سازد؟ چت بوت و بانکداری چه مسیری را طی خواهند کرد؟

اگر قرار بود شخصا به این سوالات پاسخ بدهم می گفتم چت بوت ابزار مفیدی است، باید ماهیت خاص خود را داشته و روی پلتفرمی اجرا شود که اکثر مشتریانمان از آن بهره می گیرند.
اما از نظر سودمند بودن یا نبودن هوش مصنوعی در چت بوت، هنوز برای پاسخ دادن به این سوال زود است.

چت بوت و بانکداری در کنار هم…

بنابراین اجازه بدهید مجددا بپرسیم که دلیل نیاز بانک ها به چت بوت پرداخت چیست؟
در واقع فکر استفاده از اینترفیس چت محوری مثل بوت، زمانی به ذهن من خطور کرد که دیدم میزان چت های روزانه ام از ایمیل هایی که دریافت می کنم بیشتر است!

در همین رابطه با یک حساب سرانگشتی می دانم تعداد پیام های چتی که دریافت می کنم سر به هزاران عدد می زند.

چت های گروهی و دیالوگ هایی که در صفحات رسانه های مجازی همچون لینکدین، فیسبوک، تلگرام و سایرین رد و بدل می شود درحال بدل شدن به رویه ای استاندارد است.
از دیگر دلایلی که به فکر استفاده از چت بوت افتادیم تعریف کردن یک دستیار کسب و کار شخصی برای مشتریانمان بود.

شاید مشتریان نوعی ما، مثلا افراد کارآفرین، به هیچ وجه از اینترفیس مبتنی بر وب یا اپلیکیشن های تلفن همراه استفاده نکنند، بلکه بیشتر عادت به ارسال پیام متنی به دستیار یا حسابدارشان دارند.

مثلا از دستیار یا حسابدار درخواست می کنند مانده حساب یا برنامه پرداخت های مقرر را بهشان اطلاع بدهد و یا به وی سفارش انتقال پول می کنند. پس اگر ای ندسته از مشتریان قادر به چت کردن با دستیارشان هستند چرا با چت بوت(ربات) چت نکنند؟

چت بوت و بانکداری و عملیات پرداخت

یکی از مشکلات مطرح در زمینه راه اندازی چت بوت بانکداریِ مخصوص عملیات پرداخت، پلتفرم مورد استفاده است.
به نظر من طراحی اپلیکیشنی مستقل، صرفا برای چت کردن با یک سرویس و یا سرویس بانکی به این منظور، اصلا راه خوبی نیست.

ظاهرا هجوم اپلیکیشن های مختلف کاربران را سردرگم کرده است و دیگر به زور بتوان استفاده از اپلیکیشن دیگری برای پرداخت را هم به آنها قبولاند.

تلگرام از API بسیار خوبی بهره می گرفت، اما بعد از آنکه فیسبوک API و سولوشن مجوزدهی خاص خودش را رونمایی کرد، از تلگرام هم جلو زد. بسیاری از مشتریان ما آیکون مسنجر فیسبوک را بصورت پیشفرض روی صفحه تلفن خودشان قرار داده اند.

خیلی از همین افراد صفحه ما را در فیسبوک پسند کرده و دنبال می کنند یا برای کسب پشتیبانی یا فیدبک دادن، از این طریق در تماس هستند.

به همین خاطر فکر می کنم فیسبوک می تواند نقط شروع خوبی برای راه اندازی انواع چت بوت باشد.
این که به زودی در مسنجر فیسبوک افراد مشهور ربات چت خواهند داشت هم بسیار هیجان انگیز است!

چت بوت باید لزوما ابزار مفیدی باشد. از آنجایی که انواع و اقسام چت بوت های بی مصرف در اینترنت سرگردان هستند، مطمئنا خلق چت بوت دیگری که هیچ کمکی به ارتقای کانسپت چت بوت، حوزه شغلی و یا رفاه حال مشتریان نمی کند کار بیهوده ای است.

چت بوت و بانکداری مدنظر ما، بایستی وظایف اساسی را که دستیار شخصی انجام می دهد به خوبی تقلید می کرد، مثلا ارائه مشاوره، هدایت فرد به نزدیکترین عابربانک، اعلام مانده حساب و انجام پرداخت، حتی صرفا با در اختیار داشتن تصویر فاکتور، را انجام می داد.

گوگل را فراموش نکنید! همکاری گوگل و کورزویل برای ساخت ربات های چت برای گفتگو های جالب هم نشان دهنده ی توجه گوگل به این موضوع است!

چت بوت و بانکداری

مرز باریک بین هوش مصنوعی و حماقت مصنوعی

چت بوت و بانکداری

لازم است چت بوت هم کاراکتر مخصوص به خود را داشته باشد.
در همین رابطه از تجربه شرکت مایکروسافت الهام گرفتیم و طی این مدت خودم چیزهای زیادی دستگیرم شد.

مایکروسافت چت بوتی به اسم Tay را طراحی کرده بود که 24 ساعت بعد از رونمایی مجبور شد این چت بوت را از توئیتر بیرون بکشد.
زیرا کاربران موفق به بدست گرفتن کنترل آن شده و به این ابزار هوش مصنوعی یاد دادند مثل یک نژاد پرست، فحاشی کند!

مطمئنا ما اصلا خواستار رخ دادن اشتباهی مشابه اشتباه چت بوت مایکروسافت و بدل شدن بوت خودمان به ابزاری برای بد و بیراه گفتن به مشتریان نبودیم.

به عنوان مثال، خود من اصلا اجازه نمی دهم اعضای مسن خانواده ام با بوتی که مجهز به هوش مصنوعی است وارد صحبت شوند، حتی اگر بسیار شبیه سیری (Siri) باشد.

در واقع، در مقابل مفهوم هوش مصنوعی با حماقت مصنوعی روبرو هستیم که این روزها موجب رنجش و آزار شده و ترجیح خود من استفاده از ابزاری است که به راستی بهره مند از هوش مصنوعی باشد.

بنابراین شاید چند سالی باید صبر کنیم که دپارتمان های تحقیق و توسعه بتوانند هوش مصنوعی را به سطحی برسانند تا حتی افراد مسن هم به راحتی قادر به استفاده از آنها باشند.

البته در آینده نزدیک جاسازی فرامین بانکی در Siri و مانند آن، خود می تواند پیشرفت بزرگی باشد.

در نتیجه چت بوتی که از سوی شرکت توچکا رونمایی شد دارای شخصیت ملایمی است.

چت بوت توچکا قابل سفارشی سازی نیست!

ابن بوت به جای آنکه وانمود کند انسان است، بیشتر ماشینی است که سعی می کند مفید واقع شود.
خوشبختانه یا برعکس، چت بوت توچکا قابل سفارشی سازی نیست و نمی تواند “شیرین زبانی” کند، اما شوخی و مزه عادی هم می پراند!

اعتقاد من بر این است که آینده فراتر از چت بوت ابداعی توچکا خواهد بود.
ابزارهای بیشتری با اتکا به هوش مصنوعی ساخته می شوند و وارد محیط کنونی Siri یا Facebook Chats خواهند شد.

به عنوان نمونه جا دادن مقوله چت بوت و بانکداری، در مکالمه فیسبوکی بین دو شریک تجاری ایده جالبی است، به این ترتیب که با بهره گیری از چت بوت، یک طرف پول را ارسال و طرف دیگر دریافت کند.

می شود از چت بوت برای یادآوری فاکتورهایی که زمان پرداختشان گذشته استفاده کرد.
در این حالت نقش چت بوت شبیه وکیل و کارمند بانکی است که طی جلسه ای به تنظیم معامله می پردازند.

باید منتظر ماند و دید که آینده چت بوت و بانکداری چگونه خواهد بود. پیش بینی شما چیست؟
بطور حتم با افزایش تعداد ربات های چت شاهد ظهور بوت استورها نیز خواهیم بود!

Source: venturebeat