اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق را با توجه به این اصول بسازید!

دسته : کسب و کار
اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

اگر هنوز هم اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق با ظاهر پر زرق و برقشان نتوانستند ذهنیت شما را نسبت به دنیای پیچیده واقعیت های مجازی تغییر دهند باز هم فرصت باقیست!

تا به حال از هدست های واقعیت مجازی استفاده کرده اید؟ با وجود حجم انبوهی از اطلاعات که پیرامون واقعیت مجازی در هات اپ نیوز و سایر رسانه ها می خوانید مشتاق استفاده از این فناوری هستید یا هنوز هم تصویر مبهم این واقعیت در ذهن شما به همان شکل باقی مانده است؟

احتمالا اگر بدانید چه جاده پرپیچ و خمی توسط توسعه دهندگان اپلیکیشن های VR برای یه لحظه تماشای فیلم یا بازی محبوبتان طی می شود دیدگاه خود را برای استفاده از اپلیکیشن های واقعیت مجازی تغییر می دهید.

طبق آمار رسمی 815 اپلیکیشن واقعیت مجازی توسط 571 توسعه دهنده بزرگ در لیست برترین برنامه های VR گوگل پلی قرار گرفته اند. به این معنا که بازار عرضه به سبب تقاضای بیشتر بزرگ تر شده است.

فارغ از این آمار حتی تیم کوک بزرگ هم به استفاده از واقعیت مجازی در کسب وکار خود ایمان آورده است و اغلب کسب وکار ها نسخه واقعیت مجازی اپلیکیشن خود را تولید کرده اند.

در این بین اپلیکیشنی موفق خواهد بود که اصول صحیحی را در به کارگیری واقعیت مجازی به کار برد.

این اصول چندان پیچیده نیستند. در مطلب امروز چارچوب های ذهنیتان را با معرفی اصول تولید اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق برهم می زنیم و از نو می سازیم!

اصول تولید اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

Strategies for a Successful Virtual Reality Mobile App

با علم بر این که برخی از برنامه های واقعیت مجازی در این صنعت به صورت هفتگی 20 هزار دلار از گوگل پلی و مارکت های مشابه کسب می کنند جای تعجبی ندارد اگر کمپانی های مختلفی همچون سونی، Oculus و HTC را ببینیم که مشغول تست برنامه های خود با هدف تولید اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق باشند.

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

موفقیت آینده یک توسعه دهنده در اصولی خلاصه می شود که برای تولید اپلیکیشن واقعیت مجازی به کار می گیرد. با برخی از این اصول در ادامه آشنا خواهید شد.

تلفیق هوشمندانه ترس و هیجان

تاکنون شخصا تجربه بازی واقعیت مجازی Tilt Brush را داشته اید؟ تصور کنید بخواهید در یک اتاق مجازی به نقاشی کردن بپردازید و بالا و پایین را بدون نگرانی رنگ آمیزی کنید.

هنرنمایی می کنید در حالی که نه مهارت بالایی در نقاشی کردن دارید و نه ایده ای برای طراحی و کشیدن! اما واقعیت مجازی ترس شما را از نقاشی کردن محو می کند!

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

کاربران شجاع می شوند…

اپلیکیشنی که شجاعت کاربر را با قرار دادن او در موقعیت های ترسناک می سنجد به نحوی به روح او جسارت نامحسوسی را القا می کند که کاربر بعدها متوجه آن می شود؛ اما توسعه دهنده تاثیر کوتاه مدتش را در دانلود برنامه به خوبی مشاهده می کند.

به عنوان مثال این ایده می تواند قرار دادن کاربر در منطقه ای خاموش و بی سکنه باشد. کاربر تنهایی را تجربه می کند و با غلبه بر ترس خود شجاع تر می شود.

یک الگوی موفق

برای این که بهتر با تلفیق ترس و هیجان در اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق آشنا شوید کافی است برنامه های roller coaster را در گوگل پلی جستجو کنید

برخی از نتایجی که ظاهر می شوند ساختار بازی را حفظ کرده اند؛ اما کاربر روی ترن هوایی به ناکجا آباد هدایت می شود. گویی در حال نزدیک شدن به صخره ای سنگی و بزرگ است و هر لحظه امکان دارد سقوط کند.

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

بازی های roller coaster موفق تر بوده اند

با کمی دقت و جستجو متوجه می شوید که برنامه های roller coaster پرطرفدار ترین بازی های واقعیت مجازی در یک سال گذشته بوده اند.

این بازی ها با عرضه هدست های پیشرفته تری مثل نسل جدید هدست های واقعیت مجازی Oculus دانلود بیشتری هم کسب کرده اند. سرمایه گذاری این بازی ها نتیجه هم داده و درآمد زیادی نصیب توسعه دهندگان این بازی ها شده است.

الگو درآمدزایی با محصولات VR

نقشه دانلود برنامه ها و بازی های واقعیت مجازی نشان می دهد بازی هایی که با تکیه بر این دو فاکتور ساخته شده اند بیشترین دانلود را در مناطق اروپا و آسیا داشته اند؛ حال آن که درآمد حاصل از این فروش به آمریکا جنوبی می رسد.

همین الگو باعث شده است تا توسعه دهندگان به خارج از مرزها برای توسعه و انتشار اپلیکشن خود توجه داشته باشند.

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق 2strategies-for-a-successful-virtual-reality-mobile-app

خلق تجربه ای کمیاب

یکی از ترفند های کمپانی ها توسعه دهنده اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق توجه به تجربه کاربری در اپلیکیشن ها می باشد. انسان ها معمولا در رویا و به صورت تئوری بی پروا خیال پردازی می کنند؛ اما می دانند در واقعیت خیال فقط یک خیال است و بس!

هنر واقعیت مجازی در این مواقع رقم زدن تجربه ای به نظر غیرممکن در دنیای مجازی است. مثلا کاربر مشغول بازی گلف است؛ اما در اتمسفر سیر می کند!

واقعیت مجازی متفاوت اما بی خطر

اگر به این استراتژی در تولید اپلیکیشن توجه کنید کاربر را وارد دنیایی متفاوت کرده اید. دنیایی که فانتزی و سرشار از مخاطرات است اما بیم آسیب به فرد و ریسک ضرر مالی وجود ندارد.

بازی WGT Golf نمونه ای از اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق است. اپلیکیشنی که به کاربر تجربه زندگی در میان ناممکن ها را می دهد. چارت زیر انتشار به روزرسانی این برنامه در مارکت های مختلف و میزان دانلود را نشان می دهد.

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفقاپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

جالب توجه است که میزان دانلود نسخه iOS برنامه نسبت به گوگل پلی و در مدت زمان کوتاهی بعد از انتشار بیشتر بوده است؛ اما بعد از مدتی آمار کل گوگل پلی نسبت به نسخه iOS افزایش چشمگیری یافته است.

اتخاذ مقاصد عجیب و غریب

سبک همه برنامه ها با هم یکسان نیست؛ اما برخی از استارتاپ ها با موفقیت های انفجاری مقاصد عیجب و غریب را برای کاربران در نظر گرفته اند.

مناطقی صعب الوصول مثل پارک های بزرگ و عمیق اوهایو یا پرواز بر فراز دریای مدیترانه!

برخی از اپلیکیشن های موفق گوگل مثل Cause 3 به دلیل عدم توجه به این استراتژی بعد از مدتی سقوط کردند و کاربران فعال آن ها نیز به کمتر از یک میلیون نفر در ماه رسید.

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

عواقب عدم توجه به این اصل

اگر اپلیکیشنی که تولید می کنید روند کلیشه ای و متداولی داشته باشد و جذابیتی در بر نداشته باشد موجب:

  1. عملکرد راکد اپلیکیشن بعد از چند ماه با میانگین کم کاربران
  2. به هدر رفتن هزینه های توسعه برنامه از جمله طراحی افکت و انیمیشن ها
  3. اتکا اجباری به راه های دیگر برای کسب درآمد از اپلیکیشن

خواهد شد.

اصول بازاریابی اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

بازاریابی اپلیکیشن فراز و نشیب خاص خودش را دارد. مهم این است که اولا از کلیشه های بازاریابی موبایل آگاهی کامل داشته باشید و از به کارگیری آن ها دوری کنید؛ ثانیا برای برنامه های واقعیت افزوده به اصولی که در ادامه معرفی می کنیم به صورت اختصاصی توجه داشته باشید:

انتخاب مارکت و دسته بندی مناسب

پیش از انتشار اپلیکیشن در مارکت ها باید بدانید که اپلیکیشن شما در کدام دسته بندی قرار می گیرد. اگر دسته بندی مناسب خود را انتخاب کنید تا حد زیادی به کاربر برای جستجو آسان برنامه خود کمک نموده اید.

به علاوه باید به مارکت های منتشر کننده اپلیکیشن نیز توجه داشته باشید. هر مارکتی معتبر نیست و نمی تواند معرف خوبی برای محصول شما باشد.

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

شیوه انتخاب دسته بندی مناسب

اگر در دنیای اپلیکیشن فعالیت می کنید و تاکنون هم برنامه ای را در گوگل پلی یا اپ استور منتشر کرده باشید به خوبی می دانید که هنوز دسته بندی مستقلی تحت عنوان VR در این مارکت ها وجود ندارد.

مارکت ها با اتکا بر دلایل خودشان ترجیح می دهند اپلیکیشن ها اپلیکیشن بمانند و به جهت تکنولوژی تفکیک نشوند. بنابراین به برنامه خود به عنوان یک اپلیکیشن عادی نگاه کرده و موضوعتان را انتخاب کنید.

درج “واقعیت افزوده” یا “VR “در عنوان برنامه

با توجه به این که دسته بندی جداگانه برای VR وجود ندارد لازم است حتما کلمه واقعیت افزوده یا VR در ادامه نام اپلیکیشنتان وجود داشته باشد.

به علاوه در عرضه اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق علاوه بر استفاده از VR یا واقعیت مجازی در توضیح محصول یا آیکن برنامه حتما از نشانه هایی مثل هدست های واقعیت مجازی استفاده می کنند تا کاربر با دیدن آن ها اهداف و کاربرد برنامه را در چند ثانیه تشخیص دهد.

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

آنالیز رقبا

بازی WGT Golf که در بخش های قبلی بدان اشاره شد در طول یک ماه 610 هزار دلار درآمد داشته است. این درآمد حاصل از آنالیز حرفه ای رقبا می باشد.

نمودار های مقایسه ای زیادی توسط گوگل پلی و اپ استور و جهت آشنایی بیشتر سایر توسعه دهندگان منتشر می شود که وضعیت اپلیکیشن موفق تر در آن به خوبی مورد ارزیابی قرار گرفته است. با این نمودار است که می توانید رقیب خود را بشناسید.

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

بررسی بازار بین المللی

یکی از اشتباهات متداول در بازاریابی اپلیکیشن ها این است که تصور کنید آمریکا بزرگ ترین بازار برای هدف گذاری مخاطب و سرمایه گذاری است. به بیراهه نروید!

اگرچه بازار آمریکا به دلیل فرهنگ حاکم بر مردم در پرداخت درون برنامه ای سودآور تر است اما پایداری کسب درآمد وابسته به بازاریابی جهانی شما است. بنابراین لازم است رویکرد های بازاریابی اپلیکیشن خود را از حالت محلی تغییر دهید.

توجه ارزش کاربر در درآمدزایی

هر کاربر ارزش خود را دارد و با توجه به این ارزش درآمدزایی برای شما به دنبال خواهد داشت. بنابراین باید رویکرد خود را بین المللی کنید. به نمودار زیر توجه کنید:

اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق

در این نمودار درآمد حاصل از بازی TopGolf در اپ استور و فروشگاه های iOS به خوبی نشان داده شده است.

هر چند که بخش عمده درآمد مربوط به مردم ایالات متحده است اما ارزش هر کاربر تنها یک دلار است. در مقابل کشور بعد از آمریکا که بیشترین درآمد را برای این کمپانی به دنبال داشته کاربرانی 2 دلاری در اختیار داشته است.

سخن آخر:

تمام اصولی که چه برای ساخت و چه برای بازاریابی اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق معرفی شده اند جنبه کلی دارند و نه تنها برای VR بلکه برای برنامه های دیگر نیز قابل استفاده هستند. بنابراین از این اصول هیچ گاه غافل نباشید.

شما چه فکر می کنید؟

برای توسعه یک اپلیکیشن واقعیت مجازی موفق چه اصول و استراتژی های دیگری را توصیه می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source: apptamin

از دست ندهید!

کنگره‌ جهانی موبایل 2017

در کنگره‌ جهانی موبایل 2017 شاهد چه رویدادهایی خواهیم بود؟

اگر به دنبال گوشی‌های جدید و متفاوت هستید، کنگره‌ جهانی موبایل یا همان MWC، از آن رویدادهایی است که باید

ادامه مطلب...

دنیای پوشیدنی‌های تکنولوژی از تاریخ انتشار اندروید Wear 2.0 تا عینک AR اپل

بعد از روزهای پُرهیجان CES 2017 تصور می‌شد هیجان دنیای پوشیدنی‌های تکنولوژی تاحدی فروکش کند اما اتفاقات دنیای پوشیدنی‌ها

ادامه مطلب...

اپلیکیشن OfferUp این دو کارآفرین جوان را میلیاردر کرد!

میلیاردر شدن آن هم از طریق یک اپلیکیشن موضوع جذابی است که بصورت ویژه در این مطلب با اپلیکیشن

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 4 =

Mobile Sliding Menu