کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل را با این ترفندها تجربه کنید

دسته : کسب و کار
کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

برترین توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل انسان های فضایی نبوده اند؛ تنها تفاوت آن ها با سایرین شناخت مولفه ها و عناصر یک اپلیکیشن خوب بوده است که آن ها را سریع تر به نتیجه رسانده و در عین حال از عواملی که کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل را به دنبال دارند به خوبی آگاه بوده اند.

تا به حال به این فکر کرده اید که چه می شود یک اپلیکیشن ساده یا یک ایده پیش پا افتاده پرطرفدار می شود؟ اگر اعتماد به نفس بالایی ندارید احتمالا همان لحظه با خود گفته اید که چنین موفقیتی برای اپلیکیشنی که ما بسازیم غیرممکن است!

زود قضاوت نکنید!

سیر موفقیت یک اپلیکیشن دقیقا مشابه با موفقیت های انسان ها است. برتری اتفاقی نیست و اگر کاربران تمایل بیشتری برای استفاده از یک برنامه و نگهداری آن در اسمارت فون خود دارند حتما در تولید و بازاریابی آن اپلیکیشن تفاوتی نسبت به شما وجود داشته است.

حذف اپلیکیشن های موبایل چالش بزرگی در دنیای اپلیکیشن ها می باشد. دنیای اپلیکیشن ها را مشابه به یک زمین کشاورزی بدانید. در این زمین باید شخم بزنید و از بذر ایده ساخت اپلیکیشن خود تا مرحله جوانه زدن و باروری چشم برندارید.

هر ترفندی که در این مدت به کار می برید یک نتیجه مثبت و شیرین دارد: کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل شما در آینده!

این ترفندهای شگفت انگیز را برای کشت بهتر و برداشت اپلیکیشنی باکیفیت تر در مطلب امروز هات اپ نیوز می خوانید.

ترفند های کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

ways to reduce mobile app uninstall rates

آمار ثابت کرده اند که اگر کاربری در هفت روز اول برنامه را بعد از دانلود باز نکند، آن برنامه هیچ شانس دومی برای ماندن در اسمارت فون کاربر نخواهد داشت.

این آمار با این که اصلا خوشایند توسعه دهندگان نیست اما یه چیز را به خوبی روشن می کند: راه درازی پیش روی آن ها برای جلوگیری از حذف اپلیکیشن بعد از دانلود توسط کاربر وجود دارد.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

تلاش برای بقا کاربر و تعامل؛ مزیت مشکل ساز

بقا کاربر و تعامل با او در عین این که باعث افزایش دفعات دانلود اپلیکیشن می شود می تواند مشکل ساز باشد.

توسعه دهنده به دنبال یک راه برای بیابان زدایی از زمین کشت ایده های خود است و سعی دارد کاربر را وادار به نصب برنامه کند؛ اما بعد از نصب بابت پاک کردن برنامه توسط او همواره نگران است!

بحران اپلیکیشن ها در سال 2016

درباره افول استفاده از اپلیکیشن ها چیزی شنیده اید؟ پیش بینی می شود تا چند سال آینده ربات ها جایگزین اپلیکیشن ها شوند و این سیستم به کلی متحول شود.

اما تا آن زمان بحران شدیدی اپلیکیشن ها را تحت تاثیر قرار داده و می دهد. طوری که 86 درصد از کاربران بعد از نصب برنامه آن را پاک می کنند و تنها 14 درصد آن ها تا یک سال اپلیکیشنی که دانلود کرده اند را نگه می دارند.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

دلایل حذف اپلیکیشن ها توسط کاربران

برای این که با کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل موجب حفط کاربران شویم لازم است دلایلی که آن ها را از دانلود و نگهداری برنامه دلسرد می کند بشناسیم و فاکتورهای موثر در دانلود اپلیکیشن را بیشتر مدنظر قرار دهیم.

برخی از این دلایل عبارتند از:

  • از کار افتادن اپلیکیشن (25 درصد)
  • اختلال در استفاده از برنامه (22 درصد)
  • پاسخ دهی آهسته به فرمان ها (18 درصد)
  • مصرف بیش از حد باتری گوشی (14 درصد)
  • تبلیغات زیاد درون برنامه ای (10 درصد)
  • رابط کاربری نامناسب برای دسترسی کاربر (5 درصد)
  • بی توجهی به ارتقا اپلیکیشن و عدم انتشار آپدیت منظم ( 3 درصد )
  • سایر موارد (3 درصد)

با توجه به موارد گفته شده فقط یک فاکتور در پاک کردن اپلیکیشن ها نقش ندارند؛ بلکه مجموعه ای عوامل در نارضایتی کاربران از اپلیکیشن شما دخالت دارند.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

برخی از مشکلات کاربران در استفاده از اپلیکشن ها و ترفندهای کاربردی که در جهت کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل به شما کمک خواهند کرد را در ادامه می خوانید:

عدم قابلیت  شخص سازی اعلان ها

یکی از مشکلاتی که کاربران در استفاده از برنامه ها دارند اعلان ها یا هشدار های پیام رسانی می باشد. تصور کنید کاربر در یک جلسه مهم قرار گرفته و مدام لرزش اسمارت فون خود را در جیب یا کیف خود احساس می کند.

همین موضوع باعث می شود وی اپلیکیشن را از روی عصبانیت و گاهی تصمیم گیری عجولانه پاک کند.

راه حل:

ترفند ساده ای که برای رویارویی با این چالش وجود دارد قابلیت شخصی سازی چالش ها می باشد. به کاربران اجازه دهید هشدار مربوط به پیام ها را خودشان تنظیم کنند، هشدار ها را بی صدا کرده و سایر تنظیمات را برای پیامرسانی خودشان اعمال کنند.

طولانی بودن مراحل ثبت نام

برای شما هم پیش آمده است روند ثبت نام برای استفاده از یک اپلیکیشن خیلی طولانی شود؛ تا جایی که با خود بگویید کی می شود این مراحل تمام شوند؟!

همیشه به سهولت کاربران در استفاده از اپلیکیشن دقت داشته باشید. یکی از نکات مهم در ساخت اپلیکیشن همین شاخصه می باشد.

راه حل:

از راه های کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل توسط کاربر کوتاه کردن روند ثبت نام است. فرم ساده ای را برای ثبت نام کاربر طراحی کرده و خیال او را از این بابت راحت کنید.

در حقیقت اطلاعات اضافی هم چندان به درد شما نمی خورد و بهتر است تنها به اطلاعات اساسی نظیر نام کاربری، پسورد و ایمیل کاربر بسنده کنید.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

ضعف در دو شاخصه UX و UI

کاربری که نتواند به سادگی به بخش های مختلف دسترسی یابد و از پیچیدگی و عدم توجه شما به تجربه کاربری رنج ببرد قطعا اپلیکیشن را پاک می کند.

راه حل:

برای انواع اپلیکیشن ها خصوصا اپلیکیشن های فروشگاهی و تجاری که به بازاریابی آن ها بیشتر اهمیت می دهید لازم است لایه بندی های دسترسی کاربر و طراحی رابط کاربری را تا حد ممکن آسان طراحی کنید.

از تست اپلیکشن نیز غافل نشوید و همیشه به یاد داشته باشید که این دو شاخصه به کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل شما کمک خواهند کرد.

پنجره پاپ آپ امتیاز به برنامه

“Rate the App” همان پیام آزار دهنده ای که بعد از بستن برنامه ظاهر می شود و شما مجبور هستید دو بار گزینه خروج لمس نمایید! شاید باور نکنید اما این بخش برای اغلب کاربران فوق العاده خسته کننده و آزار دهنده است!

راه حل:

امتیاز دهی به برنامه یکی از راه های پرورش ایده های اپلیکیشن می باشد؛ اما بهتر است به جای مجبور کردن کاربر به امتیاز دهی بخشی جداگانه را در اپلیکیشن تعبیه کنید تا کاربر با اختیار خودش امتیاز دهی کند.

با این ترفند افراد حس بهتری در استفاده از برنامه خواهند داشت.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

تجاوز به حریم خصوصی کاربر از طریق اطلاعات

در برخی از اپلیکیشن ها از کاربر ورود اطلاعات مربوط به شبکه های اجتماعی مثل یوزرنیم درخواست می شود. با این کار کاربر شدیدا احساس می کند با یک برنامه جاسوسی رو به رو شده است تا یک اپلیکیشن کاربردی!

راه حل:

از درخواست ثبت اطلاعات اضافی برای ورود و استفاده کاربران از اپلیکیشن خودداری کنید و به این روش موجب کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل خود شوید.

عدم وجود راهنما یا پشتیبانی برنامه

برخی از کاربران در استفاده از برنامه های جدید با مشکلاتی رو به رو می شوند. گاهی این مشکلات مربوط به ناشی بودن کاربر نیست؛ بلکه ممکن است کمبود های برنامه مسبب این چالش ها باشد.

راه حل:

گزینه Help/Support در اغلب اپلیکیشن های موفق دیده می شود. شما هم به عنوان یک توسعه دهنده ایرانی این بخش را تحت عنوان مشکلات/ پشتیبانی/راهنما یا سوالات متداول در اپلیکیشن تعبیه نمایید تا کاربران سوالات خود را در آن جا مطرح کنند.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

عدم توجه به توقعات کاربران

در بعضی مواقع توسعه دهندگان میزان تقاضا محصول در بازار را نادیده می گیرند. هنر یک توسعه دهنده موفق این است که محصولی متناسب با خواسته بازار عرضه کند؛ نه محصولی که کاربر با دیدن آن سریعا به سراغ گزینه های بعدی برود.

راه حل:

تمام تلاش خود را به کار برید تا اپلیکیشنی که تولید می کنید 100 درصد همان چیزی باشد که کاربر انتظار دارد.

بی توجهی به “اولین تجربه کاربری”

همه چیز در همان لحظه اول شکل می گیرد! ارتباط در نگاه اول! ارتباط از جنس کاربر و اپلیکیشن که منجر به نگهداری اپلیکیشن و قرار گرفتن آن در میان اپلیکیشن های ضروری کاربر در اسمارت فون او می شود.

متاسفانه اغلب توسعه دهندگان از این اصل در تولید برنامه هایشان غافل هستند.

راه حل:

اپلیکیشن از همان اول باید برای کاربر جذابیت داشته باشد. ورود او به برنامه می تواند متفاوت و جذاب تر باشد. مثلا حین باز کردن اپلیکیشن پیامرسان بلافاصله پیام های خوانده نشده ردیف شوند و زحمت کاربر کم شود.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

انتخاب اپلیکیشن های دیگر توسط کاربر

این مشکل راه حلی ندارد! چرا که دست بالای دست بسیار است! هرچه قدر هم که تلاش خود را در تولید یک اپلیکیشن خوب به کار ببرید باز هم هستند کسانی که خلاقیت  بیشتری به خرج داده اند و یک قدم از شما جلوتر هستند.

این قانون بازار است و همین قانون باعث زنده بودن این بازار و رشد و توسعه اپلیکیشن های موبایلی شده است.

عدم وجود قابلیت شخصی سازی برنامه

نیازهای اساسی زندگی بشر را حتما به خوبی می دانید! کاربران همان انسان هایی هستند که در محیط اپلیکیشن نیازهای متفاوت تری یافته اند.

در واقع در زمان استفاده از اپلیکیشن ها هم کاربر خواسته هایی دارد و این نیاز ها به نحوی حق او محسوب می شوند. مثلا کاربر باید بتواند پس زمینه، فونت و رنگ فونت را به دلخواه در اپلیکیشن تغییر دهد.

راه حل:

در بخش تنظیمات اپلیکیشن قسمتی را تحت عنوان شخصی سازی یا customization قرار داده و تمام گزینه های قابل تنظیم برای کاربر را در آن قرار دهید.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

اجبار کاربران به آپدیت برنامه

این که برنامه به صورت منظم به روزرسانی شود خیلی خوب است! در واقع یک ویژگی کلید و مثبت است که نشان می دهد شما چهارچشمی برنامه ای که تولید کرده اید را تحت نظر دارید.

اما این که کاربر مجبور باشد برای استفاده از برنامه بعد از هر بار انتشار به روزرسانی حتما برنامه را آپدیت کند چندان منطقی به نظر نمی رسد.

راه حل:

کاربر را مجبور به هیچ کاری نکنید؛ و اگرنه او با پاک کردن اپلیکیشن انتقام خود را از شما باز پس خواهد گرفت! به جای این کار می توانید با ارسال پیام درون برنامه ای در اپلیکیشن عرضه نسخه جدید را به او اطلاع دهید.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

مصرف بیش از حد حجم اینترنت

مصرف حجم اینترنت در اپلیکیشن به دو صورت انجام می شود: پیش زمینه برنامه و پس زمینه که خیلی محسوس نیست.

زمانی که کاربر شاهد مصرف بیش از حد اینترنت باشد و متوجه می شود که علت این افزایش مصرف اپلیکیشن شما است قطعا اقدام به حذف برنامه می کند.

راه حل:

مصرف اینترنت برنامه را با بهینه سازی بخش های مختلف و کم حجم کردن آن ها تا حد ممکن پایین آورید.

مصرف بیش از حد باتری موبایل

برای شما هم پیش آمده است که حین استفاده از برنامه گوشی داغ شود یا اجرای سایر بخش ها و برنامه ها در گوشی کند شود؟

اگر برنامه ای موجب مصرف بیش از حد باتری شود برای کاربر چندان به صرفه نخواهد بود و بنابراین حذف برنامه دور از انتظار نیست.

راه حل:

برای کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل از طریق جلوگیری از مصرف بیش از حد باتری توسط برنامه با کارشناسان خبره مشورت کنید.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

سنگین بودن برنامه و اشغال مموری

برخی از برنامه ها از همان اول سنگین هستند و فضای زیادی اشغال می کنند. اما برخی نظیر اپلیکیشن تلگرام به مرور زمان بال و پر می گیرند و حجیم می شوند.

طوری که بعد از مدتی مشاهده می کنید کل مموری موبایل شما توسط فایل های این برنامه تصرف شده است. کاهش مموری برنامه مشکلات دیگری را نیز برای کاربر به دنبال دارد.

راه حل:

اولا برنامه ای لایت و سبک را تولید کنید که هم برای دانلود حجم زیادی نیاز نداشته باشد و هم فضای کمتری را اشغال کند.

ثانیا اگر پیش بینی می کنید که فضای مورد نیاز برنامه با استفاده کاربر باید بیشتر شود امکان انتقال فایل ها به اس دی کارت را فراهم کنید.

کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل

سخن آخر:

نسبت به چالش های معرفی شده حساس باشید. این مشکلات مجموعه ای از تجربیات کاربران در استفاده از اپلیکیشن های مختلف است که توجه به آن ها در کاهش نرخ حذف اپلیکیشن های موبایل حتما موثر خواهد بود.

نظر و تجربه شما؟

تجربیات و نظرات خود را در استفاده از اپلیکیشن های مختلف و چالش هایی که احیانا با آن ها رو به رو شده اید با ما در میان بگذارید.

Source: techinasia

از دست ندهید!

کنگره‌ جهانی موبایل 2017

در کنگره‌ جهانی موبایل 2017 شاهد چه رویدادهایی خواهیم بود؟

اگر به دنبال گوشی‌های جدید و متفاوت هستید، کنگره‌ جهانی موبایل یا همان MWC، از آن رویدادهایی است که باید

ادامه مطلب...

دنیای پوشیدنی‌های تکنولوژی از تاریخ انتشار اندروید Wear 2.0 تا عینک AR اپل

بعد از روزهای پُرهیجان CES 2017 تصور می‌شد هیجان دنیای پوشیدنی‌های تکنولوژی تاحدی فروکش کند اما اتفاقات دنیای پوشیدنی‌ها

ادامه مطلب...

اپلیکیشن OfferUp این دو کارآفرین جوان را میلیاردر کرد!

میلیاردر شدن آن هم از طریق یک اپلیکیشن موضوع جذابی است که بصورت ویژه در این مطلب با اپلیکیشن

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 8 =

Mobile Sliding Menu