crash club

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک و رقابتی عجیب با پیامرسان وی‌چت!

دسته : اخبار
قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

اپلیکیشن‌ها مکمل یکدیگر بوده و برخی از آن ها مثل پیامرسان‌ها و بازی‌ها یکی شده‌اند. قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک که به تازگی اخبار آن منتشر شده است از همین همبستگی و فعالیت مکمل حکایت دارد.

پیامرسان‌ها نه تنها خود ما و اراده‌ای که داریم، بلکه زمان را هم بلعیده‌اند. زمانی که ارتباط با انسان‌ها در دنیای واقعی به ازای آن کاهش پیدا کرده و مغز‌ها را در دنیای دو بعدی صفحه نمایش موبایل یا مانیتور کامپیوتر کم عمق و تنبل کرده‌اند!

اما مزایای بی‌شمار شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها این آسیب‌های نوپدید را تا حد زیادی پوشش داده‌اند. ما هم به لطف این تغییر و تحولات وضع بهتری داریم.

مثلا پیامرسان‌های عادی نظیر مسنجر فیس‌بوک فقط وسیله‌ای برای پیام‌رسانی و ارتباط متنی نیستند؛ یک جعبه ابزار حرفه‌ای و همه کاره‌اند که ذهن های مغشوش ما را برای لحظاتی آرام می‌کنند.

سه شنبه هفته گذشته فیس‌بوک از پلتفرم Instant Games (بازی از طریق مسنجر) با الهام از مسنجر وی‌چت (WeChat) رونمایی کرد.

قابلیت جدیدی که به مسنجر فیس‌بوک اضافه می شود و قرار است به افول استفاده از اپلیکیشن ها و دانلود برنامه‌های جدید از اپ‌استور و گوگل‌پلی دامن بزند؛ چرا که کاربر از این پس بدون نیاز به خروج از فضا مسنجر می‌تواند سوار بر اسب بازی‌های جذاب درون برنامه‌ای بتازد و از مدت زمانی که در مسنجر فیس‌بوک به سر می‌برد بیشتر لذت ببرد.

همانطور که می‌دانید اخیرا کاربران فیس‌بوک کاهش قابل توجهی به خصوص در ایران داشته‌اند. قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک این شبکه اجتماعی را مجهزتر کرده است تا به انتخاب اول و بی عیب و نقص کاربرانی تبدیل شود که مدتی است از این پیامرسان دلسرد شده اند.

مارک زاکربرگ کپی‌برداری هوشمندانه ای از چینی ها و پیامرسان وی‌چت در اضافه کردن قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک داشته است.

تا پایان مطلب امروز هات اپ نیوز همراه باشید و از این پس در محیط فیسبوک مسنجر به انجام بازی مشغول شوید!

افزودن قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک به تقلید از مسنجر وی‌چت

Introduction of Games On Facebook Messenger

بازی‌هایی که قرار است به مسنجر فیس‌بوک افزوده شوند مبتنی بر HTML5 و خیلی سبک هستند.

این بازی‌ها asynchronous می‌باشند؛ به این معنا که استفاده از آن‌ها نیازی به اتصال مداوم به اینترنت ندارد و کاربر در وضعیت آفلاین هم می‌تواند گیم پلی خوبی را تجربه کنید.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

ایده افزودن قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

شاید تاکنون فیس‌بوک در فعالیت انحصاری، نوآوری و خلاقیت یکه تاز بود اما اضافه کردن بازی به پیامرسانش نشان داد که فیس‌بوک هم در مواقع خاص می‌تواند یک کپی‎کار قهار باشد!

وی‌چت محبوب را که هنوز به یاد دارید؟ تا چند سال قبل استفاده از این پیامرسان در میان ایرانی‌ها فراگیر بود. وی‌چت اولین برنامه‌ای بود که بازی را وارد فضای چت کرد.

اگر در حال حاضر بازی یکی از منابع کسب درآمد کمپانی لاین یا هر پیامرسان دیگری چون فیس‌بوک شده است با الهام (و شاید کپی‌برداری!) از وی‌چت می‌باشد.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

مروری بر پیامرسان وی‌چت و قابلیت‌هایش

وی‌چت متعلق به بزرگ‌ترین کمپانی بازی‌سازی چین یعنی Tencent می‌باشد. اپلیکیشن یا جعبه ابزار همه کاره‌ای که تمام قابلیت‌های فیس‌بوک، توییتر و واتس اپ را یک جا در بر دارد. نمونه عینی شعار تبلیغاتی all in one !

وی‌چت در ابتدا پیامرسانی با محدودیت‌های واتس‌اپ امروزی بود؛ اما به تدریج با اضافه شدن قابلیت مکالمه صوتی به یک شبکه اجتماعی تبدیل شد.

اگر‌چه وی‌چت دیگر در میان کاربران ایرانی جایی ندارد اما در حال حاضر 800 میلیون کاربر فعال در جهان دارد؛ جمعیتی که فوق‌العاده بیشتر از کل جمعیت ایالات متحده یا قاره اروپا است!

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

چین: قطب برنامه سازی دنیا

دولت پکن برای مدت زمان طولانی وبسایت‌های خارجی که بدان مشکوک بود را فیلتر کرد. این فیلترینگ به واسطه فایروال یا سد بزرگ سانسور در چین و به جهت جلوگیری از نفوذ عوامل مخرب از طریق فضای سایبری صورت گرفت.

مانع تراشی دولت چین باعث شد که توسعه دهندگان بذر ایده‌های خود را کاشته و به ساخت برنامه و پیامرسان‌هایی که با همتایان غربی خود برابری می‌کنند مشغول شوند.

فیس‌بوک پا به پای رقبا

همزمان در آن سوی جهان فیس‌بوک و گوگل با وسواس زیادی به تبلیغات اینترنتی و گردآوری داده جهت تبیین الگوریتم جدید پرداختند.

رویکرد های مهم در بازاریابی اپلیکیشن تولیدی خود را اتخاذ نموده و مشغول به هدف‌گذاری مشتریان خود شدند.

اگرچه فیس‌بوک پا به پای وی‌چت فعالیت کرد اما این وی چت بود که با وجود فضای ایزوله و قرنطینه کشور چین توانست به وسیله تولید پیامرسان، مصرف کنندگان را برای پرداخت ترغیب نماید.

وی‌چت و شیوه‌های کسب درآمد آن

وی‌چت روی اتصال و ارتباط تمرکز کرد. حاصل این تمرکز، شکل‌گیری پلتفرمی مستقل بود که همین 800 میلیون کاربر امروزی را از رفت و آمد بی‌نیاز کرد.

با این پلتفرم؛ پرداخت، رزرواسیون، دسترسی به خدمات بانکی، گزارش تخلفات، ویدیو کنفرانس و از همه مهم‌تر بازی و سرگرمی امکان‌پذیر شد.

اگر خاطرتان باشد اولین بار در وی‌چت بود که ترفند Shake یا تکان دادن گوشی برای دوست‎یابی معرفی شد.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

وی‌چت قابلیت‌هایی دارد که هنوز هم در بسیاری از پیامرسان‌ها ناشناخته است! قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک ساده‌ترین کپی‌برداری فیس‌بوک بود!

اگر فیس‌بوک بخواهد از امکان تکان موبایل با وی‌چت و تشخیص برنامه قابل پخش در تلویزیون کپی‌برداری کند مسلما راه طولانی‌تری در پیش خواهد داشت!

چین همیشه کپی‌برداری نمی کند!

با معرفی قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک مشخص شد که چین همیشه کپی‌بردار نیست. شاید برخی از کشور‌ها نظیر ایران در تولید محصولات بیشتر از چین و تحت عنوان “الهام گیری” کپی‌برداری می‌کنند!

آمریکا در اغلب موارد از موبایل‌های ساخت چین نسخه مشابه را تولید می‌کند یا این که سیستم پرداختی که امروزه در بسیاری از کشور‌ها از طریق موبایل و پیامرسان‌ها متداول شده است اولین بار توسط وی‌چت معرفی شد.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

وی‌چت بود که اولین بار سیستم پرداخت قبوض، انتقال وجه و حتی سرمایه‌گذاری از طریق مسنجر را معرفی کرد.

شرکت مادر تخصصی Tencent به عنوان هلدینگ، منابع و سرمایه‌های قابل توجهی را با Didi Chuxing و سایر گروه‌های کوچکتر به اشتراک گذاشت تا کاربران بتوانند خرید خود را از فروشگاه‌ها بدون نیاز به پرداخت و با استفاده از نرم افزار وی‌چت انجام دهند.

همان‌طور که می‌بینید امکانات متنوع وی‌چت شگفت آور است و استفاده از ترفند‌هایی برای کاهش نرخ حذف اپلیکیشن کاملا برای این کمپانی بی‌معنا شده است.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

گفتنی است Tencent طی چند سال گذشته کمپانی‌ها و برند‌های بزرگ و مشهوری نظیر مک دونالد خوشمره (!) ، هفت یازده (7-Eleven) و… را برای پرداخت از طریق وی‌چت به خود جذب نموده است.

red packet دوست داشتنی در وی‌چت

وی‌چت بازی را برای اولین بار در پیامرسان خود معرفی کرد و قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک با الهام از آن معرفی شد؛ اما وی‌چت چینی به همین امکانات محدود قانع نشد.

یکی دیگر از قابلیت‌های قابل توجه و جذاب وی‌چت red packet است که به کاربران اجازه می‌دهد با ارسال پاکت‌های مجازی پول نقد در سال نو به دوستان و اقوام خود آن‌ها را خوشحال کنند.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

جالب‌تر این که توزیع این مبالغ میان مخاطبانتان می‌تواند جنبه سرگرمی به خود بگیرد و حتی با قرعه‌کشی و ارسال تصادفی مبالغ، آن‌ها را هیجان زده کند!

همه ساله بین روز‌های 7 تا 12 فوریه 32 میلیارد از این پاکت‌های مجازی هدیه میان کاربران فعال وی‌چت رد و بدل می‌شود.

ناگفته نماند وی‌چت در مقابل سرویس‌های پرداخت Alibaba حرفی برای گفتن ندارد و فقط 21 درصد این بازار تبادل را به خود اختصاص داده است.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

وی‌چت، غول پیامرسانی جهان است که با سرعت زیادی مشغول رشد و تکامل می‎‌باشد. بنابراین تنها راه چاره برای فیس‌بوک کپی‌برداری بود تا قابلیت بازی در مسنجر فیس بوک خود معرفی نماید.

فیس‌بوک: گرفتار ایده و مدل‌های متداول تجارت

دانشگاه هاروارد پیرامون درگیری برخی از کمپانی و استارتاپ‌ها با کلیشه های بازاریابی اپلیکیشن یا خط سیر کمپانی‌های موفق تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است.

Clayton Christensen دانشجوی دانشکده تجارت و بازاریابی هاروارد دلیل روی آوردن کمپانی‌ها به این استراتژی‌ها را با معرفی 4 عنصر خلاصه کرده است:

قیاس منطقی ارزش کمپانی‌ها

تمام تلاش یک کمپانی ارزش‌گذاری مشتریان و مخاطبانش می‌باشد. کمپانی‌ها تلاش می‌کنند راهی برای برطرف‌کردن مشکلات موجود پیدا کنند.

از دیدگاه حرفه‌ای، مردم از فیس‌بوک برای ارتباط با دوستان خود استفاده می‌کنند، معمولا در روز در محیط فیس‌بوک وارد می‌شوند تا کمی از خستگی کار و فعالیت فاصله بگیرند یا این که به چیزهای خوشایند‌تری فکر کنند.

فیس‌بوک الگوی خوبی برای استارتاپ‌های تازه‌کار است و خودش هم به دلیل ارزش‌گذاری وی‌چت برای مشتریان و کاربرانش این پیامرسان را الگوی خود قرار داده است.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

صرف هوشمندانه منابع

منابع کلیدی برای یک کمپانی موفق همان دارایی‌های او هستند. دارایی‌هایی مثل تکنولوژی، محصولات، امکانات، تسهیلات و از همه مهم‌تر یک برند معتبر!

کمپانی فیس‌بوک در حال حاضر این منابع را در زمینه هوش مصنوعی صرف می‌کند تا از ورود محتوای نامناسب به فضای فیس‌بوک و مسنجر خود جلوگیری نماید.

در چند ماه گذشته با ظهور ربات‌های چت شاهد هم زیستی انسان و ربات‌ها بودیم که باعث شد کاربران از این که بیهوده زمان خود را تلف نمی‌کنند مطمئن شوند.

به نظر می‌رسد فیس‌بوک با الهام گرفتن از وی‌چت در انتخاب محل مصرف منابع خود به خوبی عمل کرده است.

فرآیند پیشرفت

زمانی که کمپانی سرمایه و منابع خود را جاری می‌کند روند یا فرآیند پبشرفت هم آغاز می‌شود. بخشی از این بودجه به صورت ظاهری و بخشی به صورت نامحسوس طی آموزش، پژوهش، تولید، بودجه بندی، برنامه ریزی، فروش و فرآیندهای دیگر مصرف می‌شود.

فیس‌بوک این فرآیند را از وی‌چت به خوبی تقلید کرده است. وی‌چت هم هزینه‌های خود را در راه تولید ربات‌ها چت صرف کرد. هم اکنون فیس‌بوک در حال تست ربات‌های چت خود برای ثبت سفارش کاربران و سایر امور آنلاین است.

فرمول سودآوری

در سطوح مقدماتی شاید تعریف فرمول سودآوری شیوه کسب درآمد یا پول درآوردن یک کمپانی باشد؛ اما این فرمول در سطوح بالاتر بیانگر تعدیل سود خالص و ناخالص است.

سود ناخالص همان سودی است که بخشی از آن برای تامین هزینه‌های ذاتی و راه‌اندازی کمپانی دست به دست می شود.

فرمول کسب وکار فیس‌بوک بر خلاف وی‌چت فقط تبلیغات آنلاینی است که انجام می‌دهد. اما همین درآمد حاصل از تبلیغ کمپانی‌های سرشناسی مثل Comcast ،Disney و CBS حدود 1.2 میلیارد دلار بوده است.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

Clayton Christensen معتقد است ساختار کمپانی‌های موفق بر اساس همین چهار عنصر کاربردی شکل می‌گیرند. اساسا کمپانی‌ها برای معروف شدن باید وارد سیستم‌های غیروابسته و مستقل شوند.

یک نتیجه‌گیری الهام بخش

اگر کمی عمیق‌تر به این چهار عنصر فکر کنید و نگاهی موشکافانه به کمپانی وی‌چت و قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک داشته باشید یک نقطه روشن را مشاهده می‌کنید:

قابلیت‌های هسته‌ای این دو کمپانی آن‌ها را منعطف کرده است؛ طوری که نقاط ضعف آینده به نقاط قوت فعلی تبدیل شده‌اند.

به همین دلیل است که می‌گوییم روند موفقیت وی‌چت و حتی کپی‌برداری از چنین کمپانی‌های موفقی در جهان به هیچ وجه ساده نیست.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

علاقمندی برندهای بزرگ به وی‌چت

یک سرمایه‌گذار آمریکایی روز و شب خود را برای درک جزئیات فعالیت و موفقیت کمپانی وی‌چت صرف می‌کند.

اگر چه کمپانی‌های زیادی وجود دارند که با وجود نوظهور بودن مسیر موفقیتشان الهام بخش است؛ مثلا سیر موفقیت اسنپ چت یا داستان محبوبیت پینترست می‌توانند الگوی مناسبی باشند اما پیچیدگی وی‌چت به ویژه در جذب برند‌ها برای تبلیغات به شدت اذهان را به خود مشغول می‌کند.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

تبلیغات BMW در وی‌چت

زمانی که کمپانی آلمانی خودروسازی BMW برای اولین بار تبلیغات خودرو خود را در فضای Moments وی‌چت (معادل feed در فیس‌بوک) منتشر کرد هیچ کاربری از دیدن این تبلیغات متعجب نشد و کسی هم بابت ارسال آن‌ها شکایت نکرد!

چرا که وی‌چت همان چند سال پیش از نمایش این تبلیغات در تمام فضا خودداری نمود و این تبلیغات را فقط برای کاربران برگزیده خود ارسال کرد تا مبادا حریم شخصی کاربران مورد نفوذ تجاری برند‌ها قرار گیرد.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

دلیل این که اغلب کمپانی‌ها، ایرلاین‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای تمایل به تبلیغات در وی‌چت داشته و هیچ تردیدی برای انتخاب آن در میان سایر رقبا ندارند، امانت‌داری وی‌چت می‌باشد.

وی‌چت به هیچ وجه اطلاعات و داده‌های کاربرانش را نگه نمی‌دارد. شعار جذب مشتری وی‌چت خیلی ساده اما معنادار است:

اطلاعات مشتریانی که مخاطبان شما هستند فقط مربوط به خودتان می‌باشد!

کافی است سری به اتاق سرور وی‌چت در دفتر مرکزی این شرکت در گوانگدونگ بزنید! محل نگهداری سرور کوچک‌تر از آن چیزی است که فکرش را کنید.

این کوچکیِ محل ذخیره‌سازی دیتا نسبت به کمپانی‌هایی مثل آمازون و گوگل بیانگر اصل مهم امانت‌داری می‌باشد. بنابراین اگر دولت و گروه‌های سیاسی قصد نفوذ به این اطلاعات را داشته باشند باید گفت هیچ راهی وجود ندارد؛ چون تمام اطلاعات بلافاصله حذف می‌شوند.

رقابت پرشور تر می شود…

اگر به دو سال قبل برگردید فیس‌بوک برای اولین باز در همین زمان پلتفرم گیم دسکتاپ خود را منتشر کرد. مردم هم خیلی خوب با خرید اقلام مجازی نظیر FarmVille و CityVille به کسب درآمد فیس‌بوک کمک کردند.

طوری که 12 درصد از درآمد سالانه فیس‌بوک از طریق همین بازی ها تامین شد. اما از زمانی که کاربران به بازی‌های موبایل و اپلیکیشن روی آوردند ترغیب آن‌ها برای پرداخت از طریق دسکتاپ مشکل شد.

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک

کاربران دنبال دانلود اپلیکیشن در اپ‌استور و پلی‌استور هستند و اگر فیس‌بوک بخواهد به همین کاربران فعلی دسکتاپ خود کفایت کند فقط 3 درصد از درآمدش را می‌تواند از این راه تامین نماید.

این شد که قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک معرفی گشت. فیس‌بوک هنوز هم از راه فروش اطلاعات مربوط به مشتری، هوش مصنوعی و داده کاوی تغذیه می‌کند.

واضح است که راه زیادی دارد تا به شهرت وی‌چت که ناشی از حفط دیتا کاربران می باشد برسد.

سخن آخر:

راه‌اندازی بخش جدید کسب وکار در فیس‌بوک با توسعه بازی‌ها به گسترش دامنه فیس‌بوک کمک خواهد کرد؛ اما هنوز خیلی زود است بخواهیم به فیس‌بوک لقب “ویچت آمریکا” را بدهیم!

شما چه فکر می کنید؟

قابلیت بازی در مسنجر فیس‌بوک به زودی در مارکت‌های اپلیکیشن و برای نسخه‌های جدید‌تر اندروید و iOS منتشر می‌شود. برای دانلود این برنامه اقدام می‌کنید؟

نظرات خود را بعد از استفاده از این بازی‌ها با ما در میان بگذارید.

Source: forbes

از دست ندهید!

کسب و کار موفق

4 کلید اصلی کسب و کار موفق از زبان سازنده دستیار صوتی سیری

بدون شک شما هم با ما هم‌عقیده هستید که دستیار صوتی سیری که توسط آدام چیر، یکی از توسعه‌دهندگان این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن TheCut

با اپلیکیشن TheCut معطلی در آرایشگاه‌ها دیگر معنایی ندارد!

به نظر می‌رسد با اپلیکیشن TheCut معطلی در آرایشگاه‌ها دیگر معنایی ندارد! جالب است نه؟ ایده‌ای جذاب که اگر نسخه

ادامه مطلب...
پوشیدنی Ontenna

پوشیدنی Ontenna به افراد ناشنوا در حس کردن صدا کمک می‌کند!

پوشیدنی Ontenna یکی از پوشیدنی‌های مورد نیاز برای تغییر زندگی افراد ناشنوا است که از شنیدن صداهای مختلف محروم

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu