The best strategy games in 2016

با درک رفتار کاربر در اپ استور کلید موفقیت برای همیشه در دستان شما خواهد بود

دسته : کسب و کار
درک رفتار کاربر

جلب رضایت محوری‌ترین عنصر کسب وکار توسعه اپلیکیشن موبایل بوده و مسامحه با آن دشوار است و شاید فقط به واسطه اصل درک رفتار کاربر بتوان آن‌ها را به سمت خود متمایل نمود.

وضعیت امروز با وجود اپلیکیشن‌ها را نسبت به حدود 7 یا 8 سال پیش مقایسه کنید؛ احتمالا با همین تغییرات شگرفی که با حضور  اپلیکیشن‌ها در زندگی ما رخ داده است 10 سال بعد غوغا به‎پا خواهد شد.

جای تعجب ندارد؛ ما به غافلگیر شدن در برابر اپلیکیشن‌ها عادت داریم! مثلا تا دیروز دنبال فلش یا دی وی دی برای ذخیره اطلاعات بودیم و الان با اپلیکیشن‌های ابری به سمت بی‎نهایت سیر کرده و دیتا روی هم تلنبار می‌کنیم!

البته تکنولوژی‌های به کار برده شده در اپلیکیشن‌ها تا حدی کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در شرایط بحران‌زا و پرآشوب بازار که در هر ثانیه چند اپلیکیشن در حال خلق شدن هستند کاربر همیشه با ما هم‎صدا نمی‌شود!

تحقیقات نشان داده است اکثر قریب به اتفاق کاربرانی که در اپ استور و سایر مارکت‌ها به جستجو می‌پردازند هدف خود را از قبل می‌دانند و بی‌برنامه وارد این محیط نمی‌شوند.

به این معنی که ساخت یک اپلیکیشن موفق و ترغیب کاربر به استفاده از آن منوط به شناخت کاوش‌ها، رویکرد‌ها، سلایق و تمایلات کاربر است. عواملی که زیر مجموعه درک رفتار کاربر قرار گرفته و بررسی می‌شوند.

این که چه زمانی کاربر شروع به جستجو می‌کند، چه نیازهایی دارد و چه رفتاری از خود در طول حضورش در مارکت‌های اپلیکیشن نشان می‌دهد مباحثی هستند که تحت عنوان درک رفتار کاربر در مطلب امروز هات اپ نیوز می‌خوانید.

برای برقراری پیوند ناگسستنی با مشتریان آینده خود این مطلب را از دست ندهید.

درک رفتار کاربر در توسعه اپلیکیشن

Understanding user behavior in the App Store

اولین سوالی که در راستا توجه به رفتار کاربران باید از خود بپرسید این است که اصلا قصد و هدف کاربر از جستجو چیست؟

اغلب کاربران برای رفع یک مشکل یا برطرف کردن یک نیاز به اپ استور سر می‌زنند و کمتر کاربری برای چک کردن اپلیکیشن های جدید در این فضا حضور می‌یابد.

به عنوان یک توسعه دهنده اپلیکیشن همواره به یاد داشته باشید:

آن چه که یک کاربر به عنوان جلوه یا قابلیت از اپلیکیشن می‌خواهد خیلی خیلی با نرم افزارهای دسکتاپ متفاوت است!

درک رفتار کاربر

به زبان ساده‌تر نیت کاربر هنگام دانلود اپلیکیشن با زمان دانلود نرم افزار کامپیوتر متفاوت است. برای رمزگشایی این نیت بهتر است گریزی به اپ استور و گوگل پلی داشته باشیم تا به خوبی با مطالب جستجو شده توسط کاربران آشنا شویم.

بر این اساس نیاز‌های کاربران در طول حضور در مارکت‌های مختلف آن‌ها را اولویت‌بندی کرده‌ایم:

الویت اول: سرگرمی

الویت اول اغلب کاربران سرگرمی است. به همین دلیل است که شاخه بازی در این مارکت‌ها خیلی زود شکوفا شد و رشد و توسعه اپلیکیشن های بازی موبایلی همگان را شگفت زده کرد.

همان‎طور که در نکات توسعه اپلیکیشن موبایل اشاره کردیم این شاخه می‌تواند به عنوان یکی از زمینه‌های فعالیت برای توسعه دهندگان باشد.

شیوه کسب درآمد هم می‌تواند با استفاده از تبلیغات ماهرانه و باسلیقه در طول بازی خیلی ساده‎تر شود.

درک رفتار کاربر

مسلما کاربر با مشاهده تبلیغات یک بازی در دل بازی دیگر حداقل اسم و پوستر آن گیم را به خاطر می‌سپارد و احتمال این که آن را جستجو کند بالا است.

اولویت دوم: برطرف کردن مشکلات

برخی از برنامه‌ها هم برای برطرف کردن مشکلات عرضه می‌شوند. البته کاربر گاهی بدون آگاهی از این اهداف برنامه را دانلود می‌کند و این هنر توسعه دهنده است که با یک تیر دو نشان می‌زد:

هم مشکلی از مشکلات حل می‌کند و هم کاربر را به اهدافش می‌رساند. داستان اپلیکیشن Hooked نیز همین طور است.

ساعات پیک دانلود اپلیکیشن‌ها

دقیقا مشابه با ساعات پیک مصرف برق دانلود اپلیکیشن‌ها هم در بازه زمانی خاصی بالا می‌رود. در این بازه است که از ترفند‌های افزایش دانلود اپلیکیشن استفاده می‌شود؛ چون کاربران بیشتری به مارکت‌ها هجوم می‌آورند.

ساعات پیک دانلود در اپ استور بین 6 بعد از ظهر تا 11و 30 دقیقه شب است. در گوگل پلی هم کاربران در ساعات 7 تا 10 شب بیشتر سر می‌زنند و برنامه دانلود می‌نمایند.

درک رفتار کاربر

این ساعات فقط بازه زمانی نیستند؛ بلکه بخشی از درک رفتار کاربر هستند که روی آن تاکید می‌کنیم. پس دست به کار شوید!

اگر قرار است به تعامل مجدد یا هدف‎گذاری دوبار مشتریان یا کاربران خود بپردازید همین مدت زمان معرفی شده وقت مناسبی است.

به صورت میانگین و عمومی تمام کاربران سیستم عامل‌های اندروید و iOS در ساعات 7 تا 9 شب بیشتر آنلاین می‌شوند و در دسته بندی‌های گوگل پلی یا اپ استور مشغول بررسی خواهند شد.

درک رفتار کاربر در اپلیکیشن‌های آموزشی

مقوله بررسی رفتار کاربر در جهت بهبود تجربه کاربری در استفاده از اپلیکیشن برای برنامه‌های آموزشی متفاوت است.

کاربرانی که از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند اولا باید هزینه‌های ناچیزی را بپردازند، ثانیا باید از کاربردی بودن اپلیکیشن با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند مطمئن شوند.

بنابراین برای هدف‌گذاری این دسته از کاربران خود را درگیر ساعات پیک دانلود نکنید. مسائل مهم‎تری مثل قیمت‎گذاری رقابتی برای موفقیت وجود دارد!

بهینه سازی برای درک رفتار کاربر

با وجود مباحث مختلفی که برای فاکتور تبدیل صفحات (تعداد کاربرانی که از صفحه اپلیکیشن بازدید می‌کنند و سپس آن را دانلود می‌نمایند) مطرح می‌شود به نظر می‌رسد موضوع کلیک‌هایی که داخل اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود به فراموشی سپرده شده باشد.

همان طور که گفتیم فاکتور های موثر بر دانلود اپلیکیشن خیلی مفصل‎تر از موضوع دفعات دانلود اپلیکیشن می‌باشد.

درک رفتار کاربر

تهیه لیست جستجوی کاربر

یکی از راه‌های بهینه‎سازی اپلیکیشن‌ها برای درک رفتار کاربر و برقراری ارتباط موثر با او تهیه لیست جستجو است. شناخت اهداف و مقاصد کاربران از جستجو، به ساخت این لیست کمک می‌کند.

این که خود را به جای کاربر قرار دهیم و ببینیم اگر این نیاز را داشته باشد از چه کلمه‌ای برای جستجوی راه حل برطرف کردن آن استفاده می‌کند. به این شکل یک لیست جستجوی کاربر به دست می‌آید.

مزایای تهیه لیست جستجو

کلماتی که در این لیست قرار می‌گیرند با جستجوی کاربر تطبیق داده می‌شوند. به علاوه این کلمات هستند که ظاهر می‌شوند و تازه مرحله انتخاب و گزینش آغاز می‎گردد.

حتی گوگل پلی جستجو متنی پیشرفته‎تری دارد و بخش کوچکی از شرح اهداف اپلیکیشن را به نمایش می‌گذارد.

از نرخ کلیک نسبت به رتبه غافل نشوید

نرخ کلیک نسبت به رتبه یا CTR یکی از مهم ترین موضوعات در اصول بازاریابی و سئو است. سئو فقط به سایت ها محدود نمی‌شود و هر فعالیتی که در بستر وب انجام می‌شود باید به نحوی با سئو آمیخته شود.

از آن جایی که اغلب جستجو‎ها برای دانلود اپلیکیشن از طریق بخش جستجوی مارکت ها یا گوگل انجام می‌شود (یعنی با وارد کردن نام اپلیکیشن به صورت مستقیم انجام نمی‌شود) لازم است توسعه دهندگان به CTR توجه زیادی داشته باشند.

درک رفتار کاربر

برتری اپلیکیشن‌ها در مارکت‌های اپلیکیشن تصادفی نیست؛ قطعا توجه این توسعه دهندگان برای درک رفتار کاربر در تمایز آن‎ها نسبت به بقیه تاثیر‎گذار بوده است.

همه چیز در 5 ثانیه!

از زمانی که لیست جستجوی کاربر شما تهیه شود و کاربر کلمه را وارد کند تا زمانی که برای ورود و دانلود برنامه اقدام کند 5 ثانیه طول می‌کشد!

یعنی در این 5 ثانیه است که کاربر تصمیم می‌گیرد برنامه را دانلود کند یا از شما هم مثل سایر برندهای مشابه به سادگی عبور نماید!

درک رفتار کاربر با ظاهر

به ظاهر اپلیکیشن خود اهمیت دهید! برنامه‌ها هم باید مثل انسان‌ها آراسته باشند تا بتوانند موجه جلوه کنند.

برای اپلیکیشن‌های معروفی مثل پینترست تنها شنیدن نام توسعه دهنده کافی است تا به اعتبار برنامه پی‎ببرید؛ چون با داستان و سیر موفقیت کمپانی پینترست از قبل آشنا بوده‌اید.

اما مسلما اپلیکیشن NHS لازم است به ظاهر آیکن برنامه و سایر مواردی که قبلا طی نکاتی برای انتشار اپلیکیشن ها در مارکت‌ها اشاره کردیم توجه کند.

درک رفتار کاربر

بسیاری از استارتاپ‌های خلاق در کمال ناباوری از دور رقابت خارج می‌شوند؛ چون هم برند ناشناخته‌ای دارند و هم عنوان اپلیکیشن و عکسی که به عنوان لوگو قرار می‌دهند استاندارد نیستند.

خودتان در این حالت رفتار کاربر را پیش بینی کنید؛ آیا با آغوش باز برنامه را دانلود می‌کند و بدان وفادار می‌ماند؟ یا این که تصور می‌کند این اپلیکیشن هیچ  پشتوانه‌ای ندارد و حتی شاید به لحاظ امنیتی برای او مشکل ایجاد نماید؟

درک رفتار کاربر

درک رفتار کاربر نوعی سوخت‌گیری برای حرکت و ادامه مسیر توسعه اپلیکیشن است. خود کاربر هم متوجه می‎شود شما چه قدر با افزودن یک بخش یا حذف بخش دیگر در نسخه‌های بعدی به فکر او بوده‎اید.

به صورت خلاصه یک کاربر معمولی حین جستجوی اپلیکیشن معیارهای زیر را در نظر دارد:

  • تشخیص هدف، قصد یا نیت کاربر و استفاده از دیتا موبایل و نه دیتا وب
  • پوشش تمام کاربردهای معرفی شده در صفحات دانلود توسط اپلیکیشن در آینده
  • تمرکز بر CTR و نه فقط بهینه‎سازی نرخ تبدیل صفحه
  • طراحی خلاقانه – خیلی از کاربران به وسیله ظاهر اپلیکیشن شما در نوع طراحی آن قضاوت می‌کنند
  • شفاف بودن آیکن، تصاویر و عناوین و تطابق آن‌ها با کاربرد اپلیکیشندرک رفتار کاربر

سخن آخر:

عدم توجه به درک رفتار کاربر شبیه به اسکی در فصل تابستان می‌باشد؛ حتی با پیست‌های تابستانی لذت اسکی در زمستان را تجربه نمی‌کنید!

مسیر توسعه اپلیکیشن شما همان پیستی است که قرار است به وسیله مهارت درک تجربه کاربر تجهیز شود. سعی کنید پیست را با بارش نوآوری و خلاقیت خود سفید پوش کنید!

شما چه فکر می کنید؟

به عنوان یک کاربر چه انتظاراتی از یک اپلیکیشن دارید؟ چه چیزی باعث شده است از یک اپلیکیشن بازدید کنید اما آن را دانلود نکنید؟

تجربه‌های خود را با آن دسته از کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در میان بگذارید.

Source: thenextweb

از دست ندهید!

ویژگی‌های آیفون 8

ویژگی‌های آیفون 8 این گوشی خسته‌کننده آینده را بشناسید!

از گوشه و کنار زمزمه‌هایی از ویژگی‌های آیفون 8 بصورت نه‌چندان دقیق و مبهم شنیده می‎شود که البته تا

ادامه مطلب...

مروری بر گذشته و آینده گوشی‌های ضدآب – همراهِ روز‌های بارانی و برفی!

ضرورت وجود گوشی‌های ضدآب با این همه سرمایه‌ای که سالانه به دلیل صدمات آبی به موبایل رخ می‌دهد یک

ادامه مطلب...
کلکسیون گوشی‌های قدیمی

کلکسیون گوشی‌های قدیمی با 3500 گوشی و بیش از 1231 مدل مختلف!

قبل از وقوع انقلاب گوشی‌های هوشمند بیشتر مردم یک یا دو گوشی قدیمی داشتند، اما Stefan Polgari صاحب کلکسیون گوشی‌های

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu