اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است – علت روانشناسی این موضوع چیست؟

دسته : تایم استاپ

اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است…! موضوعی جالب که در این روزهای سراسر تکنولوژی، به آن کمتر توجه می‌شود!

گاهی داستان‌های جالب و گاهی دردناکی از تفاوت‌هایمان با سایر کشورها می‌شنویم که خیلی از آنها کلیشه شده‌اند و دیگر حوصله‌ی شنیدشان را هم نداریم. اما شنیدن این یکی چندان بد نیست.

دوست عزیزی از مهمان آلمانیش می‌گفت که روزی به صورت اتفاقی لپ‌تاپش را برای انجام کاری باز کرده بود.

این دوست عزیز می‌گفت: دوست آلمانی من بعد از باز کردن لپ‌تاپم چند لحظه‌ای نفس نمی‌کشید و کاملا دودی که از گوش‌هایش خارج می‌شد مشخص بود!

با تعجب به سمت من برگشت و پرسید: خیلی ثروتمندید؟ با خنده‌ای گفتم منظورت مدل لپ‌تاپ است؟ جواب داد نه، تعداد نرم افزارهایی که نصب کرده‌ای واقعا شگفت انگیز است!

هر کدام از این نرم افزارها فوق‌العاده گران‌قیمت هستند اما تو همه را با هم داری!

بعد از اینکه دوست ذوق زده ما جریان نحوه‌ دانلود نرم افزارها در ایران را برای این مسافر آلمانی تعریف کرده بود با واکنش بسیار تندی روبرو شده بود.

او می‌گفت دوست آلمانی محترمانه من را دزد و قاتل نامید و تا مدت‌ها با من حرف نمی‌زد!

اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است

اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است

داستان لذت بخش بودن مال مفت و به اصلاح خارجی کالاهای دیجیتالی FREE هم از کسی پوشیده نیست.

کافی است عنوان FREE را زیر اپلیکیشن یا بازی موبایلی ببینیم آنچنان قند در دلمان آب می‌شود و لذت روانی مثال نزدنی را در سراسر روح و جسمان تجربه می‌کنیم که با هیچ حس دیگری قابل مقایسه نیست!!!

حاضریم برای هر چیزی پول بپردازیم اما اپلیکیشن، رایگانش دلچسب‌تر می‌شود. پاسخ قانع کننده‌ شما به این سئوال منطقی چیست؟

چرا اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر می‌شود؟ توسعه دهندگان محترم عاشق چشم و ابروی من و شما که نیستند احتمالا!

بررسی اثر روانشناسی لنگر انداختن!

جالب اینجاست که مسئله‌ دلچسب بودن اپلیکیشن‌های رایگان فقط منحصر به ما نیست بلکه همه جای دنیا این اوضاع اما به شدتی کمتر وجود دارد. اثر روانشناسی جالبی به نام لنگر انداختن (anchoring) وجود دارد.

اثر لنگر انداختن می‌گوید: هر کدام از ما بسته به اینکه در چه محیطی رشد کرده‌ایم، انتظارات از پیش تعریف شده‌‌ مختلفی از قیمت کالاهای مختلف داریم. بر این مبنا بعضی از کالاها ارزش هزینه کردن را دارند و بعضی دیگر نیز مفت نمی‌ارزند و رایگانش دلچسب‌تر می‌شود.

اپلیکیشن‌‌ها هم از جمله کالاهای غیر ملموسی هستند که دلیلی نمی‌بینم برای آنها هزینه کنیم. این همان اثر روانشناسی لنگر انداختن است که بعد از چسبیدن مزه‌ کنگر به ما فرمان می‌دهد حیف یک ریال!

برای خرید هر کالایی با هر قیمتی شک نمی‌کنیم اما اگر احتمالا ببینیم قیمت اپلیکیشنی حداکثر 10 هزار تومان است جیغ می‌کشیم! اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل نیز در شرایطی عرضه شدند که ما توقع داریم کالاهای اطلاعاتی رایگان باشند.

بنابراین طبق اثر لنگر، قیمت نرمال یک اپلیکیشن 0 ریال است. امکان اولین پرداخت برای دانلود یک اپلیکیشن بسیار پایین است که برای دانلودهای بعدی به پایین‌ترین میزان خود خواهد رسید.

علت رایگان بودن اپلیکیشن‌ها چیست؟

بازار اپلیکیشن‌ها، بازاری به شدت رقابتی است که امکان تعیین قیمت‌های مشخص و انحصاری وجود ندارد. در هر دسته‌ شاهد حضور هزاران عنوان اپلیکیشن هستیم.

این فضای رقابتی آنچنان فشرده است که تعیین نرخ مشخصی برای اپلیکیشن‌ها را به کاری بسیار دشوار تبدیل کرده است.

سازندگان اپلیکیشن نیز وظیفه‌ قیمت گذاری را بر عهده گوگل و اپل قرار داده‌اند. قیمت پایه‌ اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور 0.99 دلار و در پلی‌استور 0.00 دلار است و به همین خاطر بیشتر اپلیکیشن‌های اندرویدی به صورت رایگان منتشر می‌شوند.

اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است

بحث اعتماد کاربران برای دانلود یک اپلیکیشن

موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، وقتی یک بسته چیپس یا یک بسته‌ی نرم افزاری را می خرید و با کمال میل هزینه‌ آن را می‌پردازید کاملا از کیفیت آن اطمینان خاطر دارید، اما آیا در مورد اپلیکیشن‌ها هم به این صورت است؟

کاربران حاضر به پرداخت پول برای اپلیکیشن فقط به خاطر توضیحات موجود در پلی‌استور و اپ‌استور نیستند. کاربر تا زمانی که اپلیکیشن را امتحان نکند حاضر به دانلود کردن آن نیست حتی اگر قیمت ناچیزی داشته باشد.

توضیحات استورها برای دانلود اپلیکیشن‌ها به تنهایی کارساز نخواهند بود اما اگر افراد مختلف بعد از لذت بردن از یک اپلیکیشن یا بازی موبایل تجربیات خود را با دوستانشان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، مطمئنا افراد حاضر به این دانلود این اپلیکیشن‌ها با هر قیمتی خواهند شد.

هنوز هم می‌گوییم اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است!

خریدهای درون اپلیکیشنی راه روشن آینده برای اپلیکیشن‌های رایگان

شیوه‌ی روبه رشد دیگر استفاده از خریدهای درون اپلیکیشنی است که بعد از دانلود و امتحان کردن رایگان اپلیکیشن امکان پرداخت‌های بعدی را در صورت تمایل کاربر فراهم می‌کند.

اعتبار کمپانی‌ نیز عامل موثر دیگری است که کاربر با اعتماد به آن حاضر به پرداخت هر مبلغی برای دانلود یک اپلیکیشن یا بازی خواهد کرد.

این به یک باور تبدیل شده است که اپلیکیشن رایگان هم می‌تواند نیازهای ما را برطرف کند. اپلیکیشن با اپلیکیشن تفاوتی ندارد حتی اگر رایگان باشد و تبلیغات داشته باشد.

هیچکس نمی‌تواند در برابر واژه‌ رایگان مقاومت کند، بحث استفاده از محتوای رایگان همچون محتوایی که توسط تلویزیون و رادیو ارائه می‌شود به دنیای اپلیکیشن‌ها نیز منتقل شده است.

بنابراین موضوع استفاده از تبلیغات در اپلیکیشن‌های رایگان حل شده است. توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها نیز برای کسب درآمد نیاز به منبعی دارند که با استفاد از تبلیغات مرتبط و نوآوری در این زمینه، می‌توانند مشکل را حل کنند.

اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است اما حواسمان به توسعه دهندگان باشد!

اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است

توسعه‌ دهنده‌ ایرانی با موانع متعددی در ساخت اپلیکیشن روبه‌روست. حتی با وجود مشخص کردن قیمت برای اپلیکیشن‌های ایرانی درصد بالایی از سود حاصل از آن، به خود توسعه دهنده تعلق نخواهد گرفت.

ما هم که کاربران ایرانی باشیم به دنبال رایگان‌ها و رایگان‌شده‌ها هستیم. اوضاعی پیچیده که نه به نفع کاربران است و نه به نفع توسعه دهندگان تازه وارد! موضوعی که از حوصله‌ این بحث خارج است.

موضوع تمایل بیشتر کاربران به دانلود اپلیکیشن رایگان مخصوصا با وجود شرایط حاد کپی رایت در ایران بحثی کاملا متفاوت است.

نظر شما در مورد تمایل بیشتر کاربران به دانلود اپلیکیشن‌های رایگان چیست؟

شاید برای بسیاری از ما اپلیکیشن رایگان دلچسب‌تر است

پیشنهاد می‌کنیم اگر علاقه‌مند بودید مطالب گذشته در بخش تایم استاپ را مطالعه نمایید:

دنگ‌دنگ‌های آزار دهنده – لطفا گوشی‌ها را در مکان‌های عمومی بی‌صدا کنید!

زشت بودن گوشی‌های هوشمند یا انفجاری نبودن آنها؟ مسئله این است!

لعنت به استارتاپ اونم از نوع ایرانیش! لعنت به ایده‌های قشنگی که خاک می‌خورن!

تلفظ اشتباه نام برندها و اپلیکیشن‌ها، اینِسْ تا گرام یا اینستاگرام؟

تاثیر تکنولوژی بر روابط عاشقانه را کشف کنید و هیجان‌زده شوید!

 Source: quora

از دست ندهید!

بدافزار اندرویدی Judy

بدافزار اندرویدی Judy تاکنون 36 میلیون گوشی را آلوده کرده است!

بدافزار اندرویدی جدیدی در بعضی از اپلیکیشن‌های گوگل پلی استور کمین کرده است و تاکنون 8.5 تا 36.5 میلیون

ادامه مطلب...
بازی Terminator Genisys

در بازی Terminator Genisys شکست دادن دشمن، یک انتخاب نیست!

استودیو Plarium از توسعه دهندگان بازی‌های استراتژیک مانند Vikings: War of Clans و Throne: Kingdom at War برای گوشی‌های موبایل می‌باشد که

ادامه مطلب...
یادگیری ماشینی Blippar

یادگیری ماشینی Blippar مثل یک ماشین‌بازِ حرفه‌ای ماشین‌ها را شناسایی می‌کند!

یادگیری ماشینی Blippar تکنولوژی تشخیص خودکار خودرو می‌باشد که به تازگی معرفی شده تا به همه ماشین‌بازها نشان دهد

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu