The best strategy games in 2016

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن – راهکاری که می‌تواند محصول شما را نجات دهد!

دسته : کسب و کار

در همین ابتدا به این سوال توجه کنید که به راستی چه چیزی می‌تواند جذابیت قبل را حتی بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی، به یک اپلیکیشن بازگرداند؟ توسعه دهندگان به این سوال با ارائه مفهوم گیمیفیکیشن در اپلیکیشن به خوبی پاسخ دادند!

وقتی که برای اولین‌بار برنامه نویسی را شروع می‌کنید همه چیز گل و بلبل به نظر می‌رسد؛ مخصوصا وقتی که تعریف و تمجید از استعداد‌هایتان شما را به اوج می‌برد و تصور می‌کنید همه منتظر این هستند تا شما دست به کار شوید و از خلاقیت این برنامه نویس؛ مارک زاکربرگ یا بیل گیتس دوم متولد شود!

قصد نداریم روحیه شما را به سمت شکست پذیری سوق دهیم اما از وقتی که اپلیکیشن‌ها بدین شکل یعنی بی‌حساب و کتاب در بازار توزیع شدند، همه چیز تغییر کرده است.

هر اپلیکیشنی، تازه اگر مورد توجه واقع شود برای خودش دوره مشخصی دارد و بالاخره روزی از تب و تاب می‌افتد. دیر یا زود همه اپلیکیشن‌ها به همین سرنوشت دچار می‌شوند و حتی فیسبوک هم که روزی که یکه تازی می‌کرد با کاهش کاربرانی روبه‌رو شده است که روزی از طرفداران نوجوان او بودند.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

گیمیفیکیشن را هر طور که بخواهید می‌توانید معنا کنید. در زبان پارسی برای این مفهوم تفاسیر زیادی را می‌توان در نظر گرفت. بازی آفرینی، بازی سازی، بازی با بازی(!)، بازی کاری و غیره.

اما از نگاهی ساده و عامه‌پسند می‌توان این مفهوم را مجموعه‌ای از اقدامات دانست که روح بازی و گیم را در هر چه غیر از بازی، بسط می‌دهد.

به این ترتیب احتمالا اگر در خواب باشید و مثلا بازی Color Switch بخشی از رویای شما باشد، متاثر از مفهوم گیمیفیکیشن هستید!

با تمام این اوصاف مفهوم گیمیفیکیشن در اپلیکیشن گسترده‌تر از این است که آن را فقط به بازی و گیم‌پلی محدود کنیم.

امروزه گیمیفیکیشن یک اصل مهم در بازاریابی و تجارت محصول است که می‌تواند محصول را نجات داده و به روز‌های اوج و همان تب و تابی که گفته شد، بازگرداند.

در این مطلب تحلیل هات اپ نیوز را در ارتباط با به کارگیری این راهکار خواهید خواند.

به کارگیری گیمیفیکیشن در اپلیکیشن برای موفقیت

using gamification in applications for Success

گاهی کار کردن با اپلیکیشن کاربر را خسته می‌کند، گاهی خود برنامه برای کاربر یکنواخت می‌شود و حتی گاهی کاربر، انتقام بی‌حوصلگی خود را از اپلیکیشن می‌گیرد! در چنین مواقعی هیچ چیز مثل یک گیم فوق‌العاده نمی‌تواند حال او را روبه‌راه کند.

از این رویکرد به صورت غیرمستقیم در اپلیکیشن‌های زیادی بهره گرفته شده است. پلتفرم بازی مبتنی بر ربات تلگرام، شیوه‌ای متفاوت از گیمیفیکیشن در اپلیکیشن است.

تلگرام برنامه‌ای برای پیام رسانی است و ماهیتی متفاوت از گیم دارد؛ اما این بازی‌ها، روح سرگرمی را در تار و پود این مسنجر تزریق نموده اند.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

مفهوم گیمیفیکیشن و اقسام آن

اشتباه برخی این است که تصور می‌کنند گیمیفیکیشن در اپلیکیشن فقط به گنجاندن بازی در برنامه محدود می‌شود. حال آن که اگر رویکردی تجاری داشته باشیم ما بیشتر از ابزار‌های یک بازی در گیمیفیکیشن استفاده می‌کنیم تا خود بازی!

فرآیند پاداش و جزا، امتیاز دهی، حل مسئله، به چالش کشیدن کاربر برای رفع موانع و…نمونه‌هایی از به کارگیری گیمیفیکیشن در اپلیکیشن هستند.

یک نمونه بارز که همه ما با آن قطعا مواجه شده‌ایم خرید محصولات از فروشگاه است. وقتی که در یک اپلیکیشن فروشگاهی کاربر را به جمع آوری بُن تخفیف ترغیب می‌کنیم تا در قرعه کشی شرکت کند، از همان ابزار جمع‌آوری امتیاز در بازی الهام گرفته‌ایم.

در واقع ابزار‌هایی که بعد از طی کردن پیچیدگی ساخت بازی‌های موبایلی در یک گیم به کار گرفته می‌شوند تا کاربر جذب شود، مهم‌ترین اهرم ما برای گیمیفیکیشن در اپلیکیشن خواهند بود.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

حتی بسیاری از چالش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینینم هم محصول همین فرآیند پاداش در گیمیفیکیشن هستند. پاداش هم تحسین کاربرانی است که شما را دنبال می‌کنند.

در واقع اگر بخواهیم به ابعاد گیمیفیکیشن در اپلیکیشن بپردازیم باید یک کتاب مفصل تدوین و تنظیم کنیم و این از بحث امروز ما خارج است.

7 راهکاری که در ادامه می‌خوانید به شما در به کارگیری گیمیفیکیشن در اپلیکیشن کمک می‌کنند:

استفاده از راهکار پاداش و امتیاز

امتیاز، بهترین راهی است که می‌توان برای حفظ کاربر انجام داد. در واقع بخش زیادی از کاربرپسند بودن یک اپلیکیشن به همین مسائلی مالی در ارتباط با استفاده از یک اپلیکیشن بستگی دارد.

وقتی کاربر بداند قرار است با استفاده از اپلیکیشن از تخفیفات گروهی زیادی برخوردار شود مسلما اپلیکیشن را دانلود می‌کند. این ترفندی برای کاهش نرخ حذف اپلیکیشن موبایل توسط کاربران خواهد بود.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

دقت کنید که پاداش قطعا فیزیکی نیست. بلکه کاربر را می‌توان با حتی یک درصد تخفیف هم پایبند به اپلیکیشن کرد. Uber، سرویس حمل و نقل درون شهری، کاربران خود را به این شکل راضی نگه داشته است که اگر دوچرخه اجاره کنند، می‌توانند در پرداخت‌های بعدی برای اجاره دوچرخه از تخفیفی درصدی برخوردار شوند.

شما هم این ترفند را به کار ببرید؛ آنگاه مشاهده خواهید کرد چگونه کاربران از پاک کردن برنامه پشیمان می‌شوند!

نمایش مجموع امتیازات کاربر

اگر برای مشتریان خود باشگاه مشتریان طراحی کنید می‌توانید بخشی را به عنوان مجموع امتیازات در آن بگنجانید تا کاربر را برای خرید کردن ترغیب کنید.

وقتی که کاربر مجموع امتیازات خود را روی صفحه‎ای مشابه با اسکوربرد ببیند، انگیزه‌ای دو چندان پیدا می‌کند.

البته این راهکار منوط به ارائه پیشنهادات قابل توجه است. کاربر آگاه است و فقط وقتی یک پیشنهاد پُرمنفعت ارائه کنید، می‌توانید نظر او را برای پاک کردن برنامه برگردانید.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

از نتایج به کارگیری بخش نمایش امتیازات، ایجاد رقابتی سالم میان کاربرانی و دوستان است که جنبه‌ای رقابتی به کار می‌بخشد.

طراحی سطوح کاربری یکپارچه

“با خرید این محصول در لیست مشتریان طلایی و برخورداری از 30 درصد تخفیف برای خرید‌های بعدی قرار می‌گیرید”

جمله بالا برای شما الهام بخش نیست؟ این یک خواست درونی در وجود انسان است که همواره برای به دست آوردن چیز‌های بیشتر، اشتیاق دارد و حریص است.

با توجه به این حقیقت می‌توانید کاربران را با سطوح کاربری یکپارچه طبقه‌بندی کنید. مثلا 10 سطح کاربری طراحی کنید که بر اساس آن کاربر هر چه قدر تلاش کند، امتیازات بیشتری هم به دست می‌آورد.

می‌توان گفت هر چقدر که سطح کاربر بالاتر رود، تعامل و ارتباط او با برنامه نیز بیشتر می‌شود.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

به چالش کشیدن مخاطبان

کاربران را به چالش‌های دست یافتنی دعوت کنید. این چالش‎ها کاربران را به صورت خودکار به ارتباط برقرار کردن با اپلیکیشن ترغیب می‌کنند.

همانطور که گفتیم سیستم چالش به این شکل است که دیدن سایر کاربران و تحسین آن‌ها و البته تمایل به همرنگ جماعت شدن(!) فرد را وادار به کاری می‌کند که شما می‌خواهید. تنها هدف شما هم افزایش دانلود اپلیکیشن است.

نمونه ای از چالش‌های رایج

چالش‌هایی که می‌تواند به اپلیکیشن شما رونق ببخشد بسیارند. مثلا اگر تا 2 روز آینده به این مرحله از کاربری رسیدیدف این امتیاز را می‌گیرید. یکی از چالش‌های برند معروف استارباکس هم مشابه با همین بود.

هر کسی که بتواند در یک ماه از 5 شعبه استارباکس خرید داشته باشد، امتیاز ویژه‌ای به او تعلق می‌گیرد. به دنبال همین چالش بود که فروش این برند به شکل انفجاری افزایش یافت!

راهکار نام و نشان

به کاربر بعد از این که امتیاز خاصی کسب کرد، نام و نشان اعطا کنید؛ خصوصا اگر اولین بار است که اپلیکیشن تولید می‌کنید. همین روش می‌تواند راهی تشویق کننده برای کاربر باشد تا وارد چالش‌ها شود.

مثلا وقتی که کاربر موفق شد به این مرحله برسد، به او لقب کاربر ارشد را اعطا کنید. ایده دیگر، اعطا لقب کاربری بر اساس علاقه‌مندی افراد است.

مثلا فردی که بیشتر به خرید تجهیزات بازی تمایل دارد را می‌توانید بازی‌دوست یا game man خطاب کنید. به این شکل هم شما تجربه ساخت اولین اپلیکیشن بهتری خواهید داشت هم کاربر می‌تواند با اشتراک گذاری لقب خود در شبکه‌های اجتماعی، دانلود بیشتری را برای برنامه شما به ارمغان آورد.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

طراحی پرسشنامه سرگرم کننده

طراحی پرسشنامه یکی از راه‌های احیا اپلیکیشن‌های مُرده و بلااستفاده است. کاربر وقتی که یک فرم خالی را می‌بیند یا وقتی که بخشی را برای نظر سنجی مشاهده می‌کند، تحریک می‌شود.

همین تمایل به پاسخ دادن سوالات از جمله نیاز‌های درونی کاربر است. سوالات، کاربر را کنجکاو می‌کنند و باعث می‌شوند تا وقتی از آن‌ها سر در نیاورده است، اپلیکیشن را ترک نکند.

دقت کنید که سوالاتف ساده و جذاب باشند. از طرح سوالات پیچیده‌ای که فقط باعث خستگی کاربر می‌شوند، خودداری کنید.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

درج نشانگر پیشرفت

به کاربر نشان دهید فعلا زمان خروج شما از برنامه نیست و باید منتظر بماند عملیات به پایان برسد. ابزار شما در این راه نشانگر پیشرفت است که در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی دیده می‌شود.

مثلا وقتی که کاربر مشغول پُر کردن فرم ثبت نام و درج اطلاعات است این نشانگر کمک می‌کند متوجه شود چه قدر از کار باقی مانده و مثلا 20 درصد فرم هنوز پر نشده است.

یکی از نمونه‌های موفق، استفاده از نشانگر پیشرفت به عنوان یکی از ابزار‌های گیمیفیکیشن در اپلیکیشن شبکه اجتماعی لینکدین است.

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن

سخن آخر:

برنامه‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از گیمیفیکیشن در اپلیکیشن توانسته‎اند به نحوی اپلیکیشن خود را دوباره زنده کنند. به تغییر آمار دانلود این برنامه‌ها قبل از به کارگیری گیمیفیکیشن در اپلیکیشن توجه کنید.

نظرات و ایده‌های شما؟

تجربه دیگری به عنوان گیمیفیکیشن برای افزایش بازدید اپلیکیشن‌ها دارید؟ ایده‌های خود را با ما در میان بگذارید.

Source: thesocialms

از دست ندهید!

نقاط ضعف هواوی

نقاط ضعف هواوی و تکرار اشتباهات قدیمی سامسونگ = آینده‌ای نامشخص برای این کمپانی

هواوی این روزها به نامی بزرگ در صنعت گوشی‌های هوشمند تبدیل گشته که علاوه بر بازار چین در بازارهای

ادامه مطلب...
تصاویر جدید آیفون 8

تصاویر جدید آیفون 8 و تایید ویژگی‌های درزکرده به همراه ظاهری شبیه به آیفون نخستین!

به نظر می‌رسد به مرحله جدیدی از چرخه شایعات مربوط به آیفون 8 وارد شده‌ایم. این‌بار به جای کانسپت، نمودار و

ادامه مطلب...
اپلیکیشن Hey! Vina

اپلیکیشن Hey! Vina و تجربه لذت رفاقت‌های دیرپای زنانه

اپلیکیشن Hey! Vina همراه دائمی شما برای ساخت روابطی جدید و زنانه است. روابطی که در آن احساسات و شوروشعف

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu