crash club

مرگ بر بازاریابی موبایلی!! زنده‌باد بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها!

دسته : کسب و کار
بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

رام کردن ذهن سَرکشی که مدام در حال قضاوت منفی درباره تبلیغات پیرامونش می‎باشد کار حضرت فیل است! بازاریابی موبایلی نه‎تنها باعث نشد کاری از کار پیش برود؛ بلکه مشتری را بدبین‌تر کرد. آیا بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها هم همین سرانجام را خواهد داشت؟!

برای ذهنی که سال‌ها؛ اصلا بگویید ماه‌ها به هجوم تبلیغات، بنر‌های تبلیغی، اعلان‌های بازرگانی و چندین و چند مدل بازاریابی که روزانه برای فروش محصولات خود یا در واقع قالب کردن آن‌ها تماس گرفته‌اند؛ مشکل است عادت کردن به تغییرات در متد‌های بازاریابی که روزبه‌روز متنوع‌تر می‌شوند.

برقراری ارتباط با ذهنی که تقریبا نسبت به پیام‌های تبلیغاتی بی‌تفاوت شده؛ غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ خصوصا اگر آخرین متد بازاریابی روز دنیا یعنی بازاریابی موبایلی هم، روی این فرد تست شده باشد!

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

چند سالی از نهاده شدن سنگ بنای بازاریابی موبایلی می‌گذرد. کارشناسان بازاریابی که این روش را پذیرفته‌اند؛ در این مدت در کنار مزایای بی‌شماری که این روش دارد، دریافتند بازاریابی موبایلی بسیار دیربازده است و بروزرسانی‌های کُند و دیربه‌دیر اپلیکیشن‌ها، بازاریابی موبایلی را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد هنوز ظرفیت‌ اپلیکیشن‌ها برای بازاریابی به خوبی کشف نشده است و یک اپلیکیشن نمی‌تواند ابزار قطعی برای بازاریابی موفق باشد.

مدتی است به جای بازاریابی موبایلی استفاده از بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها معرفی شده که اساس بازاریابی را از یک اپلییکشن و آپدیت‌های گاه و بی‌گاهِ پیش‌بینی‌ نشده آن؛ بی‌نیاز می‌کند.

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

پست امروز هات اپ نیوز نه یک تحلیل شخصی بلکه نگاهی با تکیه بر آمار و ارقام به بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها و دلایل برتری آن نسبت به بازاریابی موبایلی است.

بررسی تاثیرگذاری بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

Effectiveness of gaming marketing

پنج سال پیش یعنی دقیقا در سال 2012 اعلام کردند امسال سال بازاریابی موبایلی است. به نظر می‌رسد در ابتدای این خبرها بهتر باشد از کلمه شاید، احتمالا یا هر واژه‌ای با مفهوم مشابه استفاده شود.

بازاریابی، ثانیه‌ای تغییر می‌کند و اگر امروز بر بازاریابی موبایلی لعن و نفرین می‌فرستیم شاید فردا قرار باشد همین بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها را زیر سوال ببریم!

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

زمانی که یک برند در انتشار بروزرسانی تاخیر داشته باشد یا اصلا برای یک مدت آپدیتی منتشر نکند؛ برنامه در پرتگاه سقوط و حذف از رقابت با اپلیکیشن‌های دیگر قرار می‌گیرد.

درباره علل و چرایی این موضوع قبلا در بررسی علل رد شدن اپلیکیشن توسط کاربران به آن اشاره کرده‌ایم. در واقع بی‎نظمی در انتشار بروزرسانی، ROI / ROR (بازده سرمایه گذاری/ بازگشت سرمایه) را زیر سوال می‌برد.

در چنین مواردی کاربر پسند بودن اپلیکیشن هم زیر سوال می‌رود و از تمام اهدافی که به عنوان چشم‌انداز آینده اپلیکیشن عنوان شده‌اند؛ چیزی جز ضرر و زیان باقی نمی‌ماند.

چیزی بهتر از حرکت در خط ممتد وجود ندارد؟

اگر همه ما درباره استراتژی‌های بازاریابی نوین هم‎نظر باشیم، آنگاه به اتفاق قبول داریم که اهداف بازاریابی چیزی جز درگیر شدن با کارکنان جدید، ایجاد چشم‎انداز‌های نو، گفتگو با مشتریان، ترسیم طرح وفاداری به برند برای جذب وفاداری مشتری و البته کسب درآمد نیست.

پس چرا باید حرکت خود را در خط ممتد و همیشگی متوقف کرده و برای خود دردسر درست کنیم؟

جواب این سوال واضح است: یک بازاریاب واقعی همیشه با خود می‌گوید: بریم سراغ بعدی! همین رویکرد می‌باشد که باعث روآوردن بازاریابان به بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها شده است.

زنده‌باد بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها!

وقتی درباره بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها صحبت می‌کنیم، وقتی می‌گوییم حرکت روی پستی و بلندی‌ها و نه یک خط ممتد؛ منظورمان فروش یک ادکلن یا یک تی‎شرت برند نیست؛ ما از یک بازی برنامه‎ریزی شده صحبت می‌کنیم که می‌خواهد با محتوای خود از نام یک برند مراقبت کرده و در واقع اصل برندینگ را محقق نماید. پس زنده‎باد بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها!

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

چگونه یک بازی برای بازاریابی بسازیم؟

شاید روند این نوع بازاریابی کمی مشکل به نظر برسد. بازاریاب باید مقصود خود را در دل یک بازی کاملا مرتبط منتقل کند. ابتدا باید زمینه‌ای که با اهداف شما شباهت دارد را انتخاب کنید.

گاهی باید از یک بازی اولیه ایده گرفت و مثلا درجه سختی، آسانی یا جدیت آن را کم و زیاد کرد. سطوح این بازی‌ها را باید با توجه به تعاریف و تقسیم بندی‌های زیر مشخص کنید.

البته این دسته‌بندی‌ها مرجع رسمی ندارد و در طبقه‌بندی آنها سلیقه‌ای عمل شده است.

سطح اول: بازی‌های بی‌پاسخ

این رده از بازی‌ها ساده و فراگیر هستند و اغلب رستوران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبلیغات خود را از طریق این بازی‌ها عرضه می‌کنند.

این بازی‌ها فعال نیستند و معمولا محدودیت در پاسخگویی به کاربر دارند. کاربر تا یک مرحله خاص پیش می‌رود و بعد از آن بصورت غیرمستقیم و نامحسوس اطلاعات تماسش توسط فروشگاه دریافت می‌گردد!

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

سطح دوم: بازی‌های آموزشی

این بازی‌ها توسط خرده فروشان و فروشگاه‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمینه بازی‌های آموزشی می‌تواند رقابت رانندگی، قایقرانی، سفر و گردشگری و… باشد.

هدف این بازی‌ها ارتقا اطلاعات کاربر است و خیلی به بازی‌ها ویدیویی واقعی شباهت دارند.

سطح سوم: بازی‌های ارتباطی

در این بازی‌ها روایتی از یک نمونه حقیقی داریم که یادآور بخشی از بازار است. مثلا در بازی، داستانی روایت می‌شود که مربوط به اقلام خاصی در فروشگاه و یا در جهت حمایت از آن است.

این نوع بازاریابی، تعاملی و از طریق ارتباطات است. هدف از این بازاریابی کاهش چالش‌ها و رقابت‌هایی است که به صورت غیرواقعی میان محصولات بازار وجود دارد.

کاربر با استفاده از یک گیم خوب یا همان بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها به خوبی به حقایق پی خواهد برد.

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

هدف فقط درآمد نیست!

در بازی‌هایی که برای بازاریابی عرضه می‌شوند هدف فقط درآمد نیست. تعامل کاربر از طریق این بازی و ارتباط نزدیکی که با او شکل می‌گیرد؛ بخش دیگری از اهداف است.

کاربران فعالی که با برند در تعامل هستند در این روش باید در دو دسته خریدار و غیرخریدار طبقه‌بندی شوند. هر بازی که برای بازاریابی عرضه می‌شود باید کاملا با رضایت کامل مشتری اجرا شود.

این بازی‌ها معمولا با پنجره پاپ‎آپی ظاهر می‌شوند که در آن می‌شود علاقه‌مندی کاربر به ادامه بازی یا توقف آن را مشخص کرد.

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

جالب است بدانید بسیاری از برند‌ها به خاطر ترسی که از گزینه “نه” یا رد بازی دارند، این روش را دوست ندارند! بر اساس تست‌های انجام شده حتی یک کاربری که هیچ علاقه و اشتیاقی به بازی نداشته، دفعات بعدی بالاخره یکبار بازی را امتحان نموده است.

البته سرمایه گذاران هم حق دارند؛ هزینه‌هایی که توسعه دهنده یا تولید کننده بعد از ردکردن بازی متحمل می‌شود؛ خیلی بیش‌تر از این حرف‌ها است!

ما هم به خوبی می‌دانیم درصد کاربرانی که ممکن است تبلیغات و بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها را رد کنند زیاد‌تر است!

نگران “نه” به بازی نباشید!

یک بازی که به خوبی طراحی و مدیریت می‌شود؛ می‌تواند با سرویس‌های آماری خود تعداد “نه” به بازی را نسبت به آمار پذیرش بازی بسنجد.

یک بازاریاب باید اطلاعات دقیقی از بازی خود به مشتری بدهد. شاید با همین اطلاعاتی که نمایش داده می‌شود یک کاربر به یک مشتری و خریدار تبدیل گردد.

تمام این کار‌ها در بازاریابی انجام می‌شود تا یک برند سهم هر چند کم‌تر، اما بالاخره سهمی از بازار داشته باشد.

استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و بررسی نتایج

هنوز سوال است چرا بسیاری از برند‌ها آمار خود را با حقایق و مستنداتی که از کار خود دارند تطبیق نمی‌دهند؟ چرا با وجود بازدهی کمی که مشاهده می‌کنند باز هم درگیر عادات گران قیمت بازاریابی موبایلی هستند؟

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

تعامل، یک اصل مهم در بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها است و گفتگو، 59 درصد از یک بازاریابی موفق را تشکیل می‌دهد. یک بازاریاب باید در جستجوی لمس کاربر یا مشتری باشد و تا زمانی که نتوانست با مشتری هم‎دست شود، از او دست نکشد.

وقتی که بازاریابی در دل یک بازی انجام می‌شود؛ اطلاعاتی که از یک کاربر به دست آمده است مستقیما به عنوان یک مصرف کننده مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

بازاریاب در این مواقع مثل یک مجسمه‎ساز باید از خمیر اطلاعاتی خودش یک تندیس باارزش به دست آورد. این تندیس‌ها در نهایت یک آمار جمعیتی برای برند ایجاد می‌کنند و برند با توجه به ریز اطلاعات مشتری خود به ارائه خدمات می‌پردازد.

شکست بازاریابی سنتی با بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

بازاریابی موبایلی شکستن قالب قدیمی و سنتی بازاریابی در زمان‌های گذشته بود. حال که از این حال و هوا خارج شده‌ایم باید لایه‌های عمیق آن را درک کنیم.

در یک بازی، اطلاعات باید به صورت آشکارا و مخفیانه از کاربر کسب شوند. داده‌هایی که جمع‎آوری می‌شوند کاملا محرمانه هستند و هرگز نباید با این اطلاعات از اعتماد کاربر سواستفاده نمود.

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

چه چیز عاید ما می‌شود

آنچه که در پایان به عنوان یک بازاریاب عاید ما می‌شود مخاطرات است؛ اما این مخاطرات در نهایت یک اعتماد و رابطه طولانی مدت پایدار به ارمغان می‌آورد.

مخاطراتی که در این مسیر تجربه می‌کنید؛ غیرقابل توصیف هستند اما بازاریابی از طریق بازی حداقل هیچگاه کرش اپلیکیشن به دنبال ندارد، هیچگاه شکایت کاربر از کار نکردن اپلیکیشن را ندارد، هیچگاه کاربر به دلیل مواجه شدن با تبلیغات، فکر پاک کردن اپلیکیشن به سرش نمی‌زند و مهم‌تر از همه، برند ثبات می‌یابد؛ ثباتی که کمک می‌کند برای یک مدت طولانی روی یک بازی تمرکز داشته باشید تا این که از این اپلیکیشن به آن اپلیکیشن سفارش تبلیغات بدهید!

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها

سخن آخر:

جاده بازاریابی یک اتوبان است که لاین یا خطوط متعدد دارد؛ برخی از کاربران در حکم رانندگانی هستند که در لاین کم‎سرعت و سمت راست حرکت کرده و کاملا منفعل هستند!

بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها قادر است هر راننده منفعلی را به لاین سرعت بکشاند تا از رقبا در شناخته شدن سبقت بگیرد!

شما چه فکر می‌کنید؟

هنوز هم بازاریابی موبایلی را بهترین می‌دانید یا بزودی به بازاریابی مبتنی بر بازی‌ها ایمان خواهید آورد؟! نظر شما درباره روش‌ها و متد‌های جدید بازاریابی و کارایی آن‌ها چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Source: marketingtechnews

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu