Batlle Bay

راهنمای گام به گام بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

دسته : کسب و کار
بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

شاید با خوش‌صحبتی یا پیشنهاد تخفیف بتوان مشتری‌مداری سنتی را به نحوی بجا آورد اما توسعه‌دهنده اپلیکیشن برای مشتری‌مدار بودن فقط یک راه دارد: بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌.

مشتری‌مداری در همه‌جا وجود دارد. چه آن دست‌فروشی که یک محصول ساده و ارزان‎قیمت را عرضه می‌کند، چه آن فروشگاه برندی که با تمام زرق و برقش، برخوردش با مشتری چندان چنگی به دل نمی‌زند و چه آن اپلیکیشنی که شما می‌سازید و با آنکه خودتان قادر به سخن گفتن با کاربران نیستید اما اهداف پشت پرده همه تلاشتان این است که کاربر لحظات خوبی را در برنامه شما سپری کند.

در واقع مشتری و مشتری‌مداری یک اصل است. به قول مولانا آنکه گردانید رو، زآن مشتری / بخت و اقبال و بقا شد زو بری!

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

ممکن است برای یک فروشنده ثانیه‌هایی که یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن حاضر است برای آن‌ها جان دهد اصلا مهم نباشد؛ اما سرنوشت یک اپلیکیشن از همان ثانیه‌های اول رقم می‌خورد و حداکثر در 5 دقیقه آینده‌ای که در انتظار اوست، مشخص می‌شود.

از اینرو مفهوم مشتری‌مداری یا بهتر بگوییم؛ بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌ برای برنامه‌نویسان موبایل از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. بهینه سازی به معنای بهبود تجربه‌ای که مشتری در لحظات حساس و در برخورد با کسب‌و‌کار ما درک و حس می‌کند.

پیش از این تمام تمرکز ما بر معرفی اهمیت تجربه کاربری در کسب وکار توسعه اپلیکیشن بود؛ حال که با مفاهیم ابتدایی تجربه کاربری یا UX آشنا شدید در این مقاله از هات اپ نیوز بر خلاف گذشته سعی داریم یک گام فراتر برویم و گام به گام مراحل بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌ را بررسی کنیم.

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

نحوه بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

Optimizing User Experience On Mobile App

آیا می‌دانستید تشخیص اپلیکیشن‌های به دردنخور در گوشی برای هر کاربر بصورت متوسط فقط و فقط 5 دقیقه زمان می‌برد؟! شاید دانستن این موضوع برای توسعه‌دهنده‌ای که در اکوسیستم تولید اپلیکیشن، تمام سرمایه‌اش را تزریق می‌کند، نگران کننده باشد.

بطور کلی چرخه طراحی اپلیکیشن در سه بخش کلی زیر خلاصه می‌شود:

  1. هزینه می‌کنید برای اینکه قابلیت‌های مختلف و کاربردی را در اپلیکیشن خود بگنجانید
  2. بعد از تولید برنامه، هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوید تا کاربران به اپلیکیشن شما نیم‌نگاهی بیندازند
  3. اگر همه چیز خوب پیش‌برود و تجربه کاربری دیگران با لحظاتی که در اپلیکیشن شما سپری می‌کنند دلچسب بوده باشد، نوبت کسب درآمد است

اما همانطور که گفته شد کم‌طاقتی کاربران مانع از این می‌شود تا تمام این چرخه به خوبی طی شود. اگر قرار باشد یک کاربر در همان پنج دقیقه اول برنامه شما را قضاوت کند؛ پس مسئله مهمی تحت عنوان بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌ مطرح می‌شود که قابل چشم‌پوشی نیست.

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

این 5 دقیقه طلایی چه زود می‌گذرد!

جاهای دیگر نه؛ اما در دنیای اپلیکیشن این 5 دقیقه، دقایق اول و آخر شما خواهد بود. نگاهی به گوشی هوشمند خود بیندازید؛ چند اپلیکیشن، تقریبا بلااستفاده هستند؟

ما هم به موبایل خود نگاه کردیم و متوجه شدیم از بین 160 اپلیکیشنی که در حال حاضر روی موبایل نصب شده است 42 اپلیکیشن وجود دارد که تنها یک بار مورد استفاده قرار گرفته‌اند!

این یعنی تمام آن 42 برنامه نسبت به پنج دقیقه طلایی بی‌توجه بودند که باعث شده کاربری مثل ما فقط و فقط یکبار از این برنامه‌ها استفاده کند.

حواستان به روز مبادا در دنیای اپلیکیشن‌ها هم باشد! زیرا کاربران تا بیکار می‌شوند دست به پاکسازی گوشی خود می‌زنند! احتمالا در آینده نزدیک هم وقتی حافظه موبایل پُر شد؛ همین برنامه‌ها هستند برای پاک شدن از روی موبایل در اولویت قرار دارند!

بی‌توجهی به بازگشت سرمایه(ROI)

بد نیست بدانید 25 درصد از کاربرانی که تولید‌کنندگان برنامه‌های موبایلی از دست می‌دهند مربوط به کاربرانی است که بابت آن‌ها هزینه بازاریابی و تولید برنامه پرداخت شده است اما در 5 دقیقه اول هیچ توجهی نسبت به آن‌ها وجود نداشته است.

البته تاثیر این بی‌توجهی در 5 دقیقه اول به همین‌جا یعنی کاهش نرخ بازگشت سرمایه ختم نمی‌شود. شاید کاربران زیادی اپلیکیشن شما را پاک نکنند اما وقتی هیچ تعاملی با اپلیکیشن وجود نداشته باشد عملا کسب درآمدی هم وجود نخواهد داشت.

به نمودار زیر توجه کنید. هر یک از خطوط نشانگر موفقیت و بقا کاربر در یک اپلیکیشن مجزا و مستقل است. فکر می‌کنید کدام یک بهتر عمل کرده‌اند؟

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

اولین خاطره کاربر از اپلیکیشن شما

همانطور که گفته شد 5 دقیقه اول یا اولین تجربه کاربر در استفاده از برنامه، بقا آن را تعیین می‌کند. وقتی که یک کاربر برای اولین‌بار اپلیکیشنی را باز می‌کند بصورت مشترک با سایر کاربران از خود می‌پرسد:

  1. کاربرد این برنامه چیست؟
  2. چگونه از این اپلیکیشن استفاده کنم؟
  3. این برنامه چه نیازی را در من برطرف می‌کند؟

شیوه پاسخ‌گویی کاربران مختلف به همین سوالات است که اولین تجربه کاربر یا نتیجه همان 5 دقیقه اول سرنوشت‌ساز را مشخص می‌کند.

از اینرو گفته می‌شود اولین خاطره‌ای که در ذهن کاربر از اپلیکیشن شما ثبت می‌شود کافی است تا موفقیت یا شکستتان را پیش‌بینی کنید.

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌ علمی است که بهره‌گیری از آن به همین دلیل برای هر اپلیکیشنی ضروری به نظر می‌رسد. با این کار اولین خاطره کاربر از اپلیکیشن شما دل‌انگیز‌تر می‌شود.

شروع بهینه‌سازی با آمار و ارقام

به دنبال یک راه سریع برای بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌ هستید؟ از آمار و ارقام شروع کنید. به آنچه که برای شما و کسب وکارتان بهتر است فکر کنید. آنچه که مطمئن هستید، توجه به آن، کاهش نرخ حذف اپلیکیشن‌های موبایل را به دنبال دارد.

این که این آمار و ارقام و جزئیات آن به چه نحو باشد کاملا بستگی به کسب وکار شما دارد؛ تمام حرف ما این است که نتایج بدست آمده را با آنچه که از نظر زمانی و مالی سرمایه‌گذاری شده است مقایسه کنید.

شاخصه‌های زیادی وجود دارند که اندازه‌گیری آن‌ها به تسریع بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌ کمک می‌کند. مثلا می‌توانید موارد زیر را در ابتدای کار بررسی کنید و آمار را با هم مقایسه نمایید:

  • تعداد کاربران جدیدی که مثلا در هفته اخیر در اپلیکیشن ثبت‌نام کرده‌اند
  • تعداد کاربرانی که در ماه اخیر از شما خرید کرده‌اند
  • تعداد کاربرانی که از یک قابلیت خاص در اپلیکیشن شما استقبال به عمل آورده‌اند
  • تعداد کاربرانی که به صورت مداوم در هفته اخیر در اپلیکیشن شما فعالیت داشته‌اند
  • متوسط تعاملی که کاربران در اولین هفته بعد از نصب اپلیکیشن دارند

در این مرحله باید از یک کارشناس کمک بخواهید. فردی که ترجیحا به علم بازاریابی مسلط باشد؛ چون کاری که انجام می‌دهید دقیقا مثل بازاریابی اپلیکیشن و در واقع بخشی از آن است.

شما در حال شناخت نقاط ضعف و قوت برنامه هستید و قرار است همه چیز را اولویت‌بندی کنید.

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

به یاد داشته باشید که تمام تصمیماتی شما که با تکیه بر آمار بدست آمده، می‌گیرید، باید قبل از انتشار بروزرسانی اپلیکیشن باشد. اگر بتوان تمام این آمار و ارقام را با استفاده از نسخه تست اپلیکیشن یا بتا بدست آورد که قطعا بهتر است.

جستجویی در اعماق داده‌ها

بعد از بدست آمدن آمار و ارقام که مجموع دیتا یا داده ما را تشکیل می‌دهند نوبت به جستجویی عمیق در دل داده‌های به دست آمده می‌رسد. نقش این قسمت را در بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌ جدی بگیرید.

هر عددی که می‌بینید باید برای یک رویداد و یک کاربر بصورت مستقل بررسی گردد. مثلا باید ببینید در رویداد تخفیف گروهی کالا‌های ورزشی چه اتفاقاتی رخ داده است؟ بازدید کاربران چطور بوده است؟

کاربر X از محصولی که خریداری کرده راضی بوده است؟ آنرا به بقیه کاربران نیز پیشنهاد داده است؟ قصد دارد دوباره همین محصول را خریداری کند؟ اوضاع فروش چطور بوده است؟ استقبال کاربران از محصول خوب بوده است؟

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

پاسخ‌گویی به این سوالات به خودی خود زمان زیادی می‌طلبد و اگر موفق شوید با تکیه بر مستندات به آن‌ها پاسخ دهید؛ قیف تجزیه و تحلیل شما در جهت بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌ به خوبی شکل گرفته است. به قیف زیر توجه کنید:

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

رویداد‌های مختلف در این قیف قابل‎مشاهده هستند و می‌توان نتایج را بر اساس گروه خاصی از کاربران مشاهده نمود. در این قیف موانع و عوامل رشد هم به خوبی دیده می‌شود. زمانی که این قیف بدست آمد، تازه وارد مرحله اصلی بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌ها می‌شویم.

پویا و سرحال با بهبود تجربه کاربری!

قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که شما وارد فرآیندی وقت‌گیر، پُرزحمت و گاهی خسته‌کننده‌ شده‌اید. قرار است تمام زندگی شما در کاربر یا مشتری خلاصه شود و بنابراین نیازمند تکرار، تداوم و اصرار زیاد هستید.

در مرحله اول به دنبال قابلیت‌های جدیدی باشید که قرار است به اپلیکیشن افزوده شود. چه تغییراتی قرار است در کُد‌های هسته‌ای ایجاد شود؟ این تغییرات را با برنامه‌نویس هماهنگ کنید.

حالا نوبت به طراحی اپلیکیشن می‌رسد. در این مرحله باید لایه‌های جدیدی به اپلیکیشن و ظاهر آن افزوده شود که حتما در بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌ موثر خواهد بود.

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

آنبورد کردن اپلیکیشن

شاید شنیدن واژه آنبورد آنهم برای اپلیکیشن‌ها عجیب به نظر برسد. آنبورد در اپلیکیشن‌ها نه به معنای مجتمع کردن و سرهم‎بندی؛ بلکه به معنای هر عملی است که به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند.

بررسی خواسته‌های کاربران، تست طرح‌ها و ایده‌ها و نهایتا اندازه‌گیری آن‌ها در مسیر آنبورد کردن اپلیکیشن قرار دارد. آنبورد کردن برای یک اپلیکیشن ساده که در مرحله تست قرار دارد شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. سوالاتی که در ابتدا مطلب به آن‌ها اشاره شد را به یاد آورید. به آن‌ها پاسخ دهید
  2. قابلیت‌هایی که کاربران مشتاق آن هستند را معرفی کنید
  3. مطمئن شوید به همان اندازه‌ای که کاربران می‌خواهند به آن‌ها ارزش داده‌اید
  4. اپلیکیشن را در فرمت‌های مختلف و مقیاس‌های متفاوت تست کنید.

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

قابلیت‌های برنامه را در قالب اسکرین‌شات‌های گسترده در صفحه نمایش دهید. اگر در اپلیکیشن شما امکان پرداخت آنلاین وجود دارد از تصویر همان بخش یک اسکرین تهیه کنید و اسکرین را با کاربران به اشتراک بگذارید.

این بخش یکی از همان نکات اساسی پیش از انتشار اپلیکیشن‌ها است که باید رعایت کنید.

تجربه کاربری را شیرین‌تر کنید

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌ فرآیندی است که هرچه در آن جلو‌تر می‌روید ظرفیت‌های بیش‌تری برای ارائه امکانات به کاربران کشف می‌کنید. می‌توان تجربه کاربری را با انجام مراحلی که در ادامه می‌خوانید شیرین‌تر کرد.

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

از رفتار کاربران درس بگیرید

درک رفتار کاربر در اپ استور، پلی استور و هر فروشگاه دیگری که کاربران در آن اپلیکیشن دانلود می‌کنند مهم است. مثلا به کاربرانی که اولین‎بار است وارد اپلیکیشن شما می‌شوند باید پیام‌های آموزشی نشان دهید؛ اما کاربران قدیمی نیازی به دیدن این پیام‌ها ندارند.

بنابراین دیدن این پیغام‌ها بیش‌تر کاربران را آزار می‌دهد تا اینکه در خدمت بهبود تجربه کاربری آن‌ها باشد. اینستاگرام یکی از اپلیکیشن‌هایی است که به چنین درکی از رفتار کاربران رسیده است و با کاربران جدید و قدیمی کاملا متفاوت رفتار می‌کند.

کسب درآمد کنید

گاهی لازم است یک دلیل به کاربر بدهید تا با شما به تعامل برسند. تعاملی که کسب درآمد شما را هم بدنبال دارد. به کاربران دلیلی بدهید تا مثلا در اپلیکیشن ثبت‌نام کرده و یا از شما خرید کنند.

این دلیل می‌تواند یک تخفیف خوشمزه(!) یا یک هدیه در کنار اولین خریدی باشد که از فروشگاه شما انجام می‌دهند. تمام این روش‌ها به صورت غیرمستقیم در بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌ نقش دارند.

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

تست و تست و تست کنید!

همه چیز را تست کرده‌اید. مثلا طراحی اپلیکیشن تست شده است. بخش‌هایی هم مثل UI کاملا تست شده است مبادا گرفتار اشتباهات در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن شوید.

شاید به نظرتان در حال حاضر همه چیز خوب و در وضعیت ایده‌ال باشد؛ اما هنوز هم چیز‌هایی برای تست وجود دارد که کاملا بستگی به کاربر دارد. به یک مثال ساده توجه کنید:

فرض کنید قرار است با عضو کردن کاربران در خبرنامه به نحوی آن‌ها را به بازگشت مجدد به اپلیکیشن خود یا حداقل آگاهی از آخرین اخبار ترغیب کنید.

این که این دعوت بلافاصله بعد از ورود کاربر انجام شود یا اینکه به زمان دیگری موکول شود، خود، نیاز به تست و ارزیابی دارد. (تست A/B)

بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

این مسئله ممکن است باعث اختلاف میان اعضای تیم طراحی و توسعه اپلیکیشن شود؛ اما همین که این تست و ارزیابی بصورت زنده روی کاربرانی خاص انجام شود، دیگر شکی باقی نمی‌ماند که مثلا بهتر است ثبت نام کاربر برای عضویت در خبرنامه به وقت دیگری موکول گردد.

فراموش نکنید که مراحل گفته شده فقط به پنج دقیقه طلایی اول محدود نمی‎شود. بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌ شما را وارد مرحله‌ای می‌کند که خودتان کم‎کم مشتاق می‌شوید تمام امکانات خود را در اختیار مشتری یا کاربر قرار دهید.

جمع‌بندی

برای بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌ یا همان پنج دقیقه طلایی که منجر به حفظ کاربر می‌شود باید:

  1. آمار و ارقام دقیقی با توجه به اهدافتان بدست آورید
  2. رفتار کاربران را در محیط اپلیکیشن بصورت زنده در نظر بگیرید
  3. زیرساخت‌های اپلیکیشن را در فرآیند آنبوردینگ تغییر دهید
  4. تمام مراحل را بصورت دوره‌ای تکرار کنید

اینبار نوبت شما است!

نوبتی هم که باشد نوبت به شما می‌رسد تا تجربیات خود را از بهینه‌سازی و سئو اپلیکیشن خود در زمینه تجربه کاربری با ما در میان بگذارید.

Source: business2community

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

2 commentsOn راهنمای گام به گام بهینه‌سازی تجربه کاربری در اپلیکیشن‌‌

  • با سلام
    به نظرتون توی یک برنامه کاربردی(ابزاری) لحن برنامه چطوری باشه؟کتابی یا عامیانه؟
    با تشکر

    • سلام و عرض احترام

      با توجه به موضوع میشه مشخص کرد که گاهی انتخاب اشتباه توی همین مورد باعث شکست برنامه میشه

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu