فرهنگ چگونه بر بازار اپلیکیشن‌های موبایل در آینده اثر می‌گذارد؟

دسته : کسب و کار
بازار اپلیکیشن‌های موبایل

رفتار و گرایش‌ها، باور و اعتقادات و ارزش‌هایی که مستقیما منعکس‌کننده فرهنگ جوامع و تمایز آن‌ها باهم می‌باشند از مهم‌ترین عواملی هستند که بر بازار اپلیکیشن‌های موبایل بصورت ثانیه‌ای اثر می‌گذارند.

هر شرکت یا سازمانی برای متمایز ساختن خود از برند‌سازی استفاده می‌کند. برند روشی است برای ایجاد هویت در بازار و هر چه درک مردم از یک برند بالاتر باشد برند وضعیت بهتری خواهد داشت.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

اما همانطور که می‌دانید بازار با این همه سلیقه و تفکر متنوع، بازاری نامتجانس است. در بازاری که ذاتا نامتجانس است مصرف‌کننده و غیرمصرف‌کننده درک یکسانی از برند‌ها ندارند و بطور مثال لزوما اپلیکیشن‌های سفارش تاکسی یا هر نوع وسیله نقلیه دیگری به اندازه آمریکا در ایران با اقبال روبه‎رو نمی‌شوند.

با توجه به اینکه درآمد اصلی و مطلوب توسعه‌دهندگان با جهانی کردن یک اپلیکیشن و خروج از محدودیت‌های بومی محقق می‌گردد؛ لازم است که سازندگان به فاکتور مهم فرهنگ کاربران در نقاط جغرافیایی مختلف توجه داشته باشند.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

به زبان دیگر برای اینکه استفاده از یک اپلیکیشن رضایت عمومی را به دنبال داشته باشد باید فضا و حال و هوای آن با فرهنگ بازار هدف خود هم‌خوانی داشته باشد.

اما اینکه این فرهنگ چگونه بر بازار اپلیکیشن‌های موبایل تاکنون اثر گذاشته و در آینده تاثیرگذاری خواهد داشت را در هات اپ نیوز و با تکیه بر آماری جالب توجه بررسی می‌کنیم.

تاثیر فرهنگ بر بازار اپلیکیشن‌های موبایل

How Culture will Impact Mobile App Marketers in the Future

طبق آمار سرویس آنالیز App Annie نزدیک به 72 درصد از کاربران اپلیکیشن، انگلیسی زبان و بومی کشور‌هایی با زبان رسمی انگلیسی نیستند و اگر همین اپلیکیشن‌ها در کشور‌های انگلیسی زبان عرضه شوند و خاص بومیان همان کشور‌ها تولید گردند کسب درآمد تا 26 درصد و رقم دانلود تا 120 درصد افزایش خواهد یافت.

با توجه به این آمار، لازم است توسعه‌دهندگان در عرضه و انتشار اپلیکیشن خود به فاکتور مهم تمایز فرهنگی توجه داشته باشند. قابلیت یا ویژگی‌هایی که به یک اپلیکیشن اضافه می‌شوند باید کاملا مطابق با ارزش‌های جامعه، وضعیت جغرافیایی و زبان کاربران باشند.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

تاثیر سیستم عامل بر بازار فروش

امروزه کاربران گوشی‌های هوشمند به دو گروه بزرگ اندروید و iOS تقسیم می‌شوند و سایرین در اقلیت قرار دارند. طبق تحقیقات ثابت شده است که مسئله‌ای همچون سیستم عامل روی وضعیت بازار اپلیکیشن‌های موبایل اثرگذار بوده و یک عامل فرهنگی به شمار می‌رود.

حتی کاربرانی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند سلایق و خواسته‌هایشان با کاربران iOS تفاوت دارد و این به خودی خود یک فرهنگ جدا میان دو دسته بزرگ از کاربران اسمارت‌فون‌ها ایجاد نموده است.

این تفاوت‌های فرهنگی بوجود آمده عاملی مثبت و کمکی برای توسعه‌دهندگان می‌باشد تا بتوانند ویژگی‌های مطلوب کاربران خود را در برنامه‌هایی که می‌سازند در نظر بگیرند.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

سرویس AppsFlyer حدود 1.1 میلیارد برنامه پولی را در اپ استور و پلی استور و در طول 6 ماه متوالی آنالیز و تعدادی از این قابلیت‌های مطلوب برای کاربران اندروید و برای کاربران iOS را جمع‌آوری نموده است.

محبوب‌ترین برنامه‌ها در بازار اپلیکیشن‌های موبایل

در میان تمام دسته‌بندی‌های موجود 4 دسته محبوب وجود دارند که نرخ تبدیل آن نسبت به سایر برنامه‌ها بالاتر بوده است که شامل حمل و نقل، سبک زندگی، پرداخت و امور مالی و در نهایت برنامه‌های خبری می‌باشند.

ساعات پُرمصرف اپلیکیشنی!

همانطور که مصرف برق ساعات پیک یا پُرمصرف دارد استفاده از اپلیکیشن‌ها هم در یک ساعات مشخص بیش‌تر می‌شود.

در حالی که کاربران iOS تمایل بیش‌تری به استفاده از برنامه‌ها در پایان هفته دارند کاربران اندروید در پایان هفته کم‌ترین استفاده را از اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایل خود داشتند.

دسته اپلیکیشن‌های سلامتی و تناسب اندام از جمله برنامه‌های محبوب کاربران iOS بوده است. این در حالی است که کاربران اندروید بیش‌ترین تمایل را به برنامه‌های سرگرمی و آنچه سوددهی به دنبال می‌آورد نشان داده‌اند.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

تاثیر زبان بر بازار اپلیکیشن‌های موبایل

زبان مهم‌ترین رُکن فرهنگی در تولید اپلیکیشن‌ها است. وقتی که از فرهنگ صحبت می‌کنیم زبان اولین چیزی است که می‌تواند در شکل‌گیری فرهنگ مردمان مختلف اثر بگذارد.

اپلیکیشنی که در کشور ایران عرضه می‌شود باید بتواند از زبان فارسی پشتیبانی کند و اگر یک برنامه در کشور هند منتشر می‌شود کاربران هندی باید بتوانند با خیال راحت و فقط با دانستن زبان هندی از این برنامه استفاده کنند.

اگر برنامه شما از سه زبان مهم انگلیسی، اسپانیایی و چینی پشتیبانی می‌کند می‌توانید مطمئن باشید که با استفاده از اپلیکیشن خود تقریبا نصف جمعیتی که روی زمین زندگی می‌کنند را پوشش داده‌اید!

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

نقش جغرافیا بر تمایز فرهنگی

جغرافیا و مکان استقرار کاربران هم با اینکه کمی عجیب به نظر می‌رسد اما در شکل‌گیری فرهنگ استفاده از اپلیکیشن‌ها اثرگذار است.

مثلا اغلب کاربران آسیایی آخر هفته را برای استفاده از اپلیکیشن‌ها ترجیح می‌دهند و لذا بیش‌ترین تعامل با اپلیکیشن‌ها در این نقاط در اواخر هفته دیده می‌شود.

در حالیکه در آمریکا لاتین بیش‌ترین تعامل در روز سه‌شنبه دیده شده است. در آمریکا لاتین اواخر ساعات روز یعنی بعد از ظهر و عصر تمایل بیش‌تری به دلیل آزاد بودن وقت برای استفاده از اپلیکیشن وجود دارد و این استفاده تا ساعت 11 شب ادامه می‌یابد.

در سایر کشور‌ها ساعت پیک استفاده از اپلیکیشن بین 6 تا 8 بعداز ظهر می‌باشد.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

فرهنگی که مستقل از اپ استور یا پلی استور شکل می‌گیرد

بازار اپلیکیشن‌های موبایل در تمام کشور‌ها ثابت نیست. بسته به قوانین هر منطقه، محدودیت‌ها و نیازمندی مردم، بازار دانلود اپلیکیشن متفاوت است. نباید فکر کنیم اپ استور و پلی استور تنها و بزرگ‌ترین مارکت‌های اپلیکیشن دنیا هستند.

مثلا در ایران که تحریم‌های زیادی برای استفاده از سرویس‌های گوگل وجود دارد و برخی از اپلیکیشن‌ها بطور کلی برای منطقه ما غیر قابل استفاده هستند مارکت‌های محبوب ایرانی برای بسیاری از مردم شناخته‌شده‌تر هستند.

جز ایران در کشور‌های زیادی چنین اوضاعی وجود دارد. مثلا اپ استور و گوگل پلی برای چینی‌ها از دسترس خارج شده است و اغلب مردم از Baidu به عنوان بازار اپلیکیشن برای دانلود برنامه‌های جدید استفاده می‌کنند.

همین شناسایی بازار اپلیکیشنی که مردم عادت دارند بیش‌تر از آن دانلود خود را انجام دهند؛ نوعی شناخت فرهنگی به حساب می‌آید و به توسعه‌دهنده کمک می‌کند برنامه خود را در این بازار‌ها منتشر کند.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

سخن آخر:

فرهنگ در بازار‌ اپلیکیشن‌های موبایل فاکتور مهمی است که کاربردپذیری و کارایی یک اپلیکیشن را مشخص می‌کند. شناخت فرهنگ بر اساس عواملی که در هات اپ نیوز مورد بررسی قرار دادیم راهنمای خوبی برای سازنده برنامه‌ها جهت نشانه‌گیری دقیق مخاطبان هدف خواهد بود.

شما چه فکر می‌کنید؟

شما هم نظرات خود درباره اهمیت فرهنگ در عرضه اپلیکیشن‌ها خصوصا در بازار ایران را با ما در میان بگذارید.

Source: whatech

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

2 commentsOn فرهنگ چگونه بر بازار اپلیکیشن‌های موبایل در آینده اثر می‌گذارد؟

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu