Batlle Bay

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی که ناخواسته مرتکب می‎شوید را بهتر بشناسید

دسته : کسب و کار
اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

حاشیه‌ها، مسائل اقتصادی، اخبار سیاسی و وقایع داغ روز از جمله کنش‌گری‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی هستند. جوامع بشری و خصوصا ایرانیان در حال پوست‌اندازی و گذار از مرحله‌ای می‌باشند که از سال‌ها قبل درگیر آن بوده‎اند؛ در نتیجه توجه به اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی موضوعی بسیار حیاتی می‌باشد.

اغلب این شبکه‌ها همزمان با رخداد‌های مهم و حساس کشور‌ها مسدود می‌شدند و از این‎رو اکثریت کاربران شبکه‌های اجتماعی را حرفه‌ای‌هایی تشکیل می‌دادند که با ترفند‌های عبور از این محدودیت‌ها آشنا بودند. اما امروز اغلب مردم با اهداف شخصی و تجاری به نحوی در معرض فضای حاکم بر این رسانه‌ها قرار دارند و از آن استفاده می‌کنند.

هر چند که بهره‌وری از این امکانات ساده و یادگیری آن سریع است اما هنوز هم خیلی‌ها هستند که خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. از اشتباهات متداول در هشتگ‌گذاری تا مباحث مدیریتی و ارتباط با کاربران.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

همین موضوع باعث شد تا نگاهی به مشکلات و اشتباهاتی بیندازیم که کاربران در فضای مجازی و علی‌الخصوص صفحات تجاری در اینستاگرام، فیسبوک و… درگیر آن هستند.

تعیین استراتژی، شیوه انتشار محتوا، هدف‌گذاری مخاطب و مشتری‌مداری از جمله مسائل مهمی هستند که کسب وکار‌ها باید در آن‌ها تجدید‌نظر کنند.

با این اشتباهات آشنا شوید؛ شاید شما هم ندانسته هر روز مرتکب این اشتباهات می‌شوید و برندتان را تضعیف می‌کنید!

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

social media mistakes you don’t want to make

شاید محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در آینده نزدیکی کم‌تر شود اما هم‎اکنون این رسانه‌های اجتماعی هستند که گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند. بنابراین غفلت از شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر یعنی سوختن فرصت‌های درآمدزایی و کسب شهرت.

با اینحال فقط نمی‌توان به عضویت در شبکه‌های اجتماعی هم دلخوش بود. آنچه که مهم است شیوه فعالیت، شناخت اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی و دوری از آن‌ها است.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت بدون برنامه

برای هر کسب وکاری داشتن پلن یا برنامه شبکه اجتماعی ضروری است؛ اما بسیاری از آن‌ها چنین برنامه‌ای ندارند. سه مرحله اساسی وجود دارد تا هر کسب وکار بتواند به یک رویکرد مناسب برای فعالیت و حضور در شبکه‌های اجتماعی برسد:

  1. داشتن یک هدف روشن: هدف شما از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ قصد شما فروش محصولی است؟ می‌خواهید آگاه‌سازی از برندتان محقق گردد؟ خدمات مشتری قرار است به این وسیله ارائه شود یا اینکه به دنبال جامعه‌ای هستید که با خط فکری خودتان آن‌را اداره کنید؟
  2. شناسایی بازار هدف: مشتریان شما چه کسانی هستند و بیش‌تر کدام شبکه اجتماعی را برای فعالیت و وقت گذراندن ترجیح می‌دهند؟
  3. تصمیم‌گیری درباره محتوا: در تولید و بازاریابی محتوا همیشه به نقاط قوت خود اشاره کنید.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

عدم واگذاری مسئولیت

یکی از اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی نادیده گرفتن مسئولیت مدیریت آن است که اتفاقا باید به افراد کارکشته‌ای سپرده شود.

برخلاف انتظار، کسی باید برای بر عهده گرفتن این مسئولیت انتخاب شود که مسئولیت‌پذیری کافی و استراتژی مشخصی را برای این مسئولیت در نظر داشته باشد.

سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها، کارمندان آن و مسئولان بابت اینکه چه مطالبی مخالف قوانین هستند و اسپم تلقی می‌شوند، راهنمای خوبی است.

هدف‌گذاری اشتباه مخاطبان

اگر مخاطبان هدف خود را درست شناسایی و انتخاب نکنید در واقع فعالیت شما با اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی تفاوتی ندارد.

شناخت مشتری قطعا مهم‌ترین گام در شروع فعالیت است. شناخت مخاطبان این فرصت را برای هر برند فراهم می‌کند تا بعد‌ها همان کاربران مشتاق، مطالب شما را بازنشر کنند.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

نادیده گرفتن مشتریان

به عنوان یک کسب‌وکار موفق هرگز نگاهتان را از حساب‌هایی که در صفحه شما رفت و آمد دارند برندارید. عدم پاسخ‌گویی به سوالات، شروع جنگ تن به تن شما و عده‌ای است که تا دیروز مشتریانتان بودند؛ اما اکنون تبلیغات ضد شما به راه انداخته‌اند.

آنچه که در مدیریت شبکه اجتماعی اهمیت دارد آن احساسی است که در وجود کاربر از خود به جای می‌گذارید. اگر کاربران احساس ارزش می‌کنند خوب است؛ در غیر این صورت لازم است روی استراتژی‌هایتان برای بهبود تجربه کاربری مشتریان کار کنید!

عدم پاسخ‌گویی به بازخورد‌ها

یکی دیگر از اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی که ممکن است ناخواسته مرتکب شوید بی‌توجهی به مشتریان است که اغلب در دیدگاه‌ها نمود پیدا می‌کند.

یک برند معتبر باید به تمام دیدگاه‌های منفی و مثبت در صفحه یا اکانت خودش پاسخ دهد. وقتی کاربری قصد داشته باشد نظر بدهد و کامنت‌های بی‌پاسخ را ببیند از نظر گذاشتن و آن تعاملی که شما به دنبالش هستید، پشیمان می‌شود.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

فراموش کردن برنامه‌ها

برنامه‌ریزی برای پُست‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، استراتژی خوبی است؛ اما همواره باید محتوا را با شرایط و زمان چک کرد. حذف پُست‌ها خصوصا در برخی از موارد که حاشیه‌ها زیاد شده، لازم است.

در چنین مواردی باید مدیریت بحران نمایید و سعی کنید با انتشار محتوای مناسب و شفاف‌سازی، مانع از دست دادن مخاطبان خود شوید.

انتشار محتوای نامناسب

هر چیزی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نماینده شخصیت شما و برندتان می‌باشد. انتشار زیاد مطالب خصوصا اگر بیهوده باشند این ذهنیت را به کاربر القا می‌کند که صفحه و این حساب کاربری چندان قابل‌اعتماد نیست.

اگر مطلب بحث‌برانگیزی منتشر شده است اصلا نترسید! در اولین فرصت با صداقت شفاف‌سازی کنید. مثلا اگر سفارش مشتریانتان را نتوانستید مطابق با برنامه تکمیل کنید با صداقت این مشکل را با آن‌ها در میان بگذارید.

مهم‌ترین فاکتور در تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی، داشتن استراتژی مشخص است. اصولی که وفاداری به برند شما را تضمین نماید.

اشتباهات در شبکه‌های اجتماعی

نظرات و تجربیات شما؟

شما چه فکر می‌کنید؟ مطابق با تجربیات شما چه اشتباهات سرنوشت سازی در شبکه‌های اجتماعی ممکن است رخ دهند که آینده کسب وکار را به خطر بیندازند؟

Source: smartcompany

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu