crash club

اقتصاد در دنیای اپلیکیشن‎ها – نحوه کسب درآمد اپلیکیشن‌ها چگونه است؟

دسته : کسب و کار
کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

سوالی که ممکن است در ذهن اکثر توسعه‌دهندگان و حتی کاربران ایجاد شود، این است که نحوه کسب درآمد اپلیکیشن‌ها به چه شکل می‌باشد؟!

کسب درآمد از طریق اپلیکیشن یک حقیقت محض است؛ شک نکنید! اصلا خیال واهی است اگر فکر کنید درآمد‌های چند میلیون دلاری از اپلیکیشن‌ها وجود ندارد. سَری به اپ استور و پلی استور بزنید تا به اقتصاد و این چرخه مالیِ فعالی که در دنیای اپلیکیشن‌ها وجود دارد، ایمان آورید!

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

فیسبوک، واتس‌اپ، اینستاگرام، لاین، توییتر و بازی‌هایی مثل کندی کراش از جمله برنامه‌هایی هستند که با وجود ماهیت رایگان خود به درآمد‌های کلان رسیده‌اند. پس بهتر است به جای اینکه در درآمدزایی برنامه‌نویسی کنکاش کنیم، نحوه کسب درآمد اپلیکیشن‌ها را دریابیم.

سوالاتی مثل چطور از دانلود اپلیکیشن‌هایتان پول در می‌آورید، اپلیکیشن‌های رایگان چطور کسب درآمد می‌کنند و سود ساخت اپلیکیشن رایگان در چیست؟ به وفور از یک توسعه‌دهنده پرسیده می‌شود.

با نوآوری صنعت اپلیکیشن‌ها و اقتصادی که بیش از 160 میلیارد دلار می‌ارزد، حتما پاسخ مثبتی برای چنین سوالاتی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری این اکوسیستم خیلی بهتر از سال 2016 رشد خواهد داشت.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

چه چیزی به این اقتصاد در دنیا تحرک بخشیده است؟ عامل رشد فزاینده اپلیکیشن‌های موبایل و کسب درآمد‌ عجیبی که بدنبال دارند، چیست؟ با نقد این اقتصاد نوظهور و نحوه کسب درآمد اپلیکیشن‌ها همراه ما باشید.

بررسی نحوه کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

 How do apps make money?!

اگر چنین سوالی را از یک توسعه‌دهنده باسابقه بپرسید، به شما می‌گوید: کسب درآمد بستگی به مدل کسب و کار دارد. واقعا مدل کسب و کار چه تاثیری در میزان درآمدزایی دارد؟

وقتی که درباره مدل کسب و کار به عنوان یک کلید واژه بحث می‌کنیم، گزینه‌های مختلفی را باید در نظر گرفت. مثلا در زندگی واقعی، شما کالای الف را با قیمت ب به مشتری ج می‌فروشید. بصورت خلاصه مدل کسب و کار یعنی پاسخ به چه، چرا و چه کسی!!

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

با توجه به همین مدل کسب و کار، راه‌های کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن را بررسی می‌کنیم:

پیش‌پرداخت قبل از دانلود

راهی سریع و راحت برای کسب درآمد اپلیکیشن‌ها پرداخت به ازای هر بار دانلودی است که مشتری انجام می‌دهد. به این صورت که هر دانلود یک تا ده دلار سرمایه را به شما بر‌می‌گرداند.

این مدل کسب و کار نمی‌تواند هزینه‌های بقا و مدیریتی که توسعه‌دهنده باید روی اپلیکیشن داشته باشد را تامین کند. هزینه‌های نگهداری محصول بالا هستند و شامل هر بار بروزرسانی و رفع باگ‌های احتمالی برنامه‌ها می‌شوند.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

مسلما یکبار دانلود مشتری و سپس استفاده مادام‌العمر از اپلیکیشن نمی‌تواند باعث بازگشت سرمایه‌ای شود که برای افزودن قابلیت‌های جدید، پشتیبانی مشتریان، پشتیبانی هاست و سرور و… صرف شده است. از این رو روش پیش‌پرداخت قبل از دانلود برنامه، راهی قطعی برای کسب درآمد اپلیکیشن‌ها نیست.

فروش لایسنس محصول

فروش لایسنس اپلیکیشن، شیوه بروز شده روش قبلی یعنی پیش‌پرداخت و سپس دانلود برنامه است. در این روش مشتریان لایسنس مشخصی خریداری می‌کنند تا بتوانند یک نسخه از محصول شما را نصب نمایند.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

خوبی این متد این است که مشتریان به نسخه آینده شما بر خلاف روش‌ قبلی دسترسی ندارند؛ بنابراین مجبور هستند هزینه‌های جداگانه‌ای برای دانلود نسخه‌های جدیدتر بپردازند. با اینکه این روش سودآوری بیش‌تری دارد اما زمانی جواب می‌داد که نرم‌افزار‌ها روی سی‌دی عرضه می‌شدند.

برای مثال مایکروسافت یکی از کمپانی‌هایی است که دقیقا از همین روش برای فروش محصولاتش استفاده می‌کرد. هر چند که این روش هزینه‌های تولید نسخه جدید را تامین می‌کند اما باز هم برای اموری چون سرویس مشتریان، رفع باگ یا هزینه هاست، کافی نیست.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

خرید اشتراک

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها از راه خرید اشتراک توسط کاربران متداول‌ترین روش امروز است. در این روش مشتری در سیستم ثبت‌نام می‌کند و مبلغ مشخصی را برای یک دوره مشخص پرداخت می‌کند.

دوره پرداخت هم می‌تواند بسته به نیاز شما متفاوت باشد. برخی از اپلیکیشن‌ها ماهانه، برخی هفتگی، برخی سالانه و برخی هر 3 ماه یکبار باید شارژ شوند.

در مقایسه با دو روش دیگر، کسب درآمد اپلیکیشن‌ها از راه تهیه اشتراک برای تامین هزینه‌های توسعه برنامه، بهتر می‌باشد. نسخه‌های جدید هم همواره در دسترس مشتری هستند و کافی است پرداخت مختصری که در نظر گرفته شده را انجام دهند.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

هزینه‌های مدیریت، عملیاتی و مبلغی که در طول مراحل تولید به توسعه‌دهندگان پرداخت می‌کنید، مهم‌ترین فاکتور‌های موثر در تعیین مبلغ اشتراک هستند. معمولا اپلیکیشن‌های خبری، مجلات و سرویس‌های استریم از این روش برای تامین هزینه‌ها استفاده می‌نمایند.

بهتر است شیوه پرداخت هزینه و شارژ اشتراک را منعطف کنید. مثلا برای هربار استفاده از اپلیکیشن، کاربر مبلغی را پرداخت کند.

فریمیموم (پرداخت درون‌برنامه‌ای)

این مدل از کسب و کار یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های کسب درآمد اپلیکیشن‌ها است. در این روش اپلیکیشن بصورت رایگان توسط کاربر عرضه می‌شود اما یا این استفاده رایگان مدت زمان مشخصی دارد و بعد از آن باید هزینه خرید محصول پرداخت شود یا اینکه قابلیت‌های ویژه‌ای بصورت غیررایگان در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. این مدل در واقع در ارتباط با مدل تهیه اشتراک و خرید لایسنس می‌باشد.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

طرح وفاداری

در مدل وفاداری، توسعه‌دهنده، اپلیکیشن را بصورت گسترده میان کاربران زیادی توزیع می‌کند. شاید در سایر روش‌ها مشتری فقط یک مشتری باشد؛ اما در طرح وفاداری، مشتری در حکم یک کالا برای شما است.

در واقع مشتری با این طرح، امتیاز وفاداری دریافت و شما هم هزینه‌ای را به عنوان حق همکاری از شریک خود دریافت می‌کنید.

به عنوان مثال یک اپلیکیشن ریتینگ یا رتبه‌بندی فیلم‌ها هربار که کاربران برنامه را در محلی مشخص مثل سینما یا تئاتر باز کرده و چک و یا بلیطی خریداری کنند، 100 امتیاز فیلم به آن‌ها می‌دهد و اپلیکیشن شما که در این حرکت نقش داشته، مبلغی را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند.

در این روش می‌توان به عنوان اپلیکیشن حد واسط و برای حفظ ارتباط و وفاداری مشتریان، اخبار و پیشنهاداتی را در قالب بنر تبلیغاتی به کاربران عرضه کرد.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

تبلیغات

اجاره یا تخصیص موقت بخشی از فضای درون اپلیکیشن برای تبلیغات، زیرمجموعه همان روش قبلی یعنی وفاداری است؛ با این تفاوت که در این متد به مشتری یا کسی که این فضا را اجاره کرده، تضمین می‌دهید در مدت زمان مشخصی این تعداد بازدید از بنر تبلیغاتی صورت گیرد.

فروش محصولات مجازی

یکی از راه‌های کسب درآمد در بازی‌های موبایل فروش محصولات مجازی می‌باشد. کاربران نیازمند اپلیکیشنی هستند که ابتدا رایگان باشد و از آن به خوبی استفاده کنند؛ سپس بر حسب اعتمادی که بوجود می‌آید، مبلغی را هم پرداخت نمایند.

در بازی‌ها کاربران بصورت عادی به امکانات پیش‌فرض دسترسی دارند اما بتدریج و با پیشرفت بازی، بازیکنان به اقلامی نیاز دارند که برای ادامه مسابقه یا کلا بازی، لازم است.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

این اقلام می‌توانند اسلحه‌های پیشرفته در بازی‌های فنی و تکنیکی، دانه، زمین، مصالح و سازه‌های مختلف در بازی‌های اجتماعی و یا بسته‌هایی برای افزایش نیرو باشند.

وقتی که خرید این محصولات تنها راه نجات کاربری که تا این مرحله پیش رفته باشد، مجبور می‌شود که برای پیروزی و پُشت سر گذاشتن بُحران، هزینه کند.

گاهی بازی‌های فکری و استراتژیک چنان به بن‌بست می‌خورند که کاربر برای رهایی از این موقعیت هم که شده، خرید می‌کند.

روش PYWW

PYWW یا (Pay what you want) شیوه‌ای متفاوت برای جمع‌آوری کمک‌های مالی است. در این روش کاربران مشتاق و کسانی‌ که استفاده خوبی از اپلیکیشن داشته‌اند، کمک‌های مالی خود را اهدا می‌کنند. در حال حاضر سایت‌های بزرگی نظیر ویکی‌پدیا به این روش کسب درآمد می‌کنند.

کسب درآمد اپلیکیشن‌ها

خرید و فروش اپلیکیشن

در این روش یک توسعه‌دهنده ماهر برنامه‌هایی با ایده‌های خوب اما نقصان فنی را که به دلایلی از جمله کمبود بودجه به مرحله عرضه نرسیده‌اند، خریداری و اصلاح می‌کند و دوباره می‌فروشد. در این فرآیند سودی در حاشیه کار نصیب توسعه‌دهنده نیز می‌گردد.

سخن آخر:

اینکه کدام راه برای کسب درآمد اپلیکیشن‌ها بهتر می‌باشد، کاملا به مدل کسب و کار بستگی دارد؛ یعنی این مساله با خود توسعه‌دهنده است که از اول چه مدلی را برای کسب درآمد انتخاب کند.

اگر این مدل درست انتخاب شود و 90 درصد مشتریان کاملا مطیعِ شیوه تبلیغاتی و درآمدزاییِ شما باشند، بطور مثال با احتساب 2 درصدی که باید برای سرور و تیم توسعه‌دهندگان پرداخت کنید؛ هر چه که باقی می‌ماند، سود خالص و کلانِ کار شما خواهد بود.

ایده‌های شما؟

ایده‌ها و فکر‌های خلاقانه خود را به عنوان راه‌هایی دیگر برای کسب درآمد از طریق اپلیکیشن‌ با ما در میان بگذارید.

Source: medium

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu