Batlle Bay

نگاهی زیرچشمی به بازار: آیا تولید اپلیکیشن‌های خدماتی تنها راه ماندگاری است؟

دسته : کسب و کار
اپلیکیشن‌های خدماتی

این روز‌ها شاهد لحظات رونق و کسادی بازار‌های سنتی هستیم. بازاری که به دلایل مختلف، فروشندگانش بی‌حال شده‌اند و خودش ضدحال! اما درست مقابل این بازار در دنیای اپلیکیشن‌ها، بازار مثل هُرم داغ تابستان جاری و پُرانرژی است. در یک کلام همه خدمات و سرویسی که روزی از بازار سنتی طلب می‌کردیم امروز به واسطه اپلیکیشن‌های خدماتی برطرف می‌شوند.

اپلیکیشن‌های سفارش تاکسی به سیستم تاکسیرانی تکان اساسی داده و بی‌نظمی‌های ناتمام آن‎را تا حدودی کاهش داده‎اند. اپلیکیشن‌های پرداخت قبوض صف خودپرداز‌ها را کوتاه‌تر کرده‌اند و برنامه‌های سفارش غذا کمی از ترافیک سر ظهر خیابان‌ها کاسته‌اند.

در رقابت شدیدی که بین انواع و اقسام اپلیکیشن‌ها وجود دارد؛ ورود خدمات به اکوسیستم اپلیکیشن‌ها و الکترونیکی شدن آن‌ها، احتمالا مهم‌ترین و پُربازده‌ترین تغییری است که در این صنعت رخ داده است.

اپلیکیشن‌های خدماتی

اپلیکیشن‌های خدماتی یک نیاز سطح متوسط نظیر برنامه‌های سرگرمی، سبک زندگی، بازی و… نیستند. خدماتی که این برنامه‌ها به کاربران ارائه می‌کنند، رفع ضرورت مردم است.

محبوبیت اپلیکیشن‌های خدماتی که از سر نیاز بوجود آمده‎اند این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که همه توسعه‌دهندگان باید به سمت تولید برنامه‌های خدماتی بروند؟ اپلیکیشن‌هایی که لزوما یک سرویس خاص را به کاربران خود عرضه می‌کنند در بازار نسبت به سایر برنامه‌ها ماندگارترند؟

هات اپ نیوز نگاهی زیرچشمی به بازار اپلیکیشن‌ها داشته و در این بررسی از 7 متخصص خبره فعال در توسعه اپلیکیشن مشورت گرفته است. پاسخ این صاحب‌نظران به این سوال؛ قطعا برای شما هم خواندنی خواهد بود.

آیا تولید اپلیکیشن‌های خدماتی تنها راه ماندگاری است؟

?Does Your App Need To Offer A Service To Stay Relevant

افزایش درآمدزایی از اپلیکیشن‌های اندرویدی یا iOS به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به قضیه داشته باشیم؛ حتی موضوع یا هدف اپلیکیشن شما هم در این درآمدزایی موثر است.

از آنجایی که اکنون برنامه‌های خدماتی که نیاز خاص مردم را برطرف می‌کنند نسبت به سایر گروه‌ها محبوب‌تر هستند، ناخودآگاه اغلب ایده‌های تولید اپلیکیشن هم به سمت طراحی برنامه‌های خدماتی کشیده می‌شوند.

اپلیکیشن‌های خدماتی

آیا باید به این ایده‌ها بها داد؟ فعالیت در این حوزه بهتر است یا اینکه به ایده‌های اصلی خود در سایر رشته‌ها فکر کنیم؟ 7 دیدگاه را در این زمینه بررسی می‌کنیم.

راه درازی پیش‌روی اپلیکیشن‌های خدماتی است

George Hedon مدیرعامل شرکت Pause:

اخیرا شاهد افزایش مدت زمان استفاده از اپلیکیشن‌ها بوده‌ایم اما این به معنای افزایش تعداد اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی نصب می‌شوند نیست.

طبق آمار، اکنون کاربران از 1 تا 5 اپلیکیشن بصورت روزانه، 6 تا 10 اپلیکیشن بصورت هفتگی و 11 تا 20 اپلیکیشن بصورت ماهانه استفاده می‌کنند. بنابراین اکنون کاربران از تعداد کم‌تری اپلیکیشن استفاده می‌کنند.

اکنون فضای حاکم در اختیار برنامه‌های خدماتی قرار دارد و راه زیادی پیش‌روی اپلیکیشن‌های مبتنی بر خدمات یا خدماتی وجود دارد تا بتوانند مثل ویچت، بازار را بصورت منطقه‌ای تحت سلطه خود درآورند!

اپلیکیشن‌های خدماتی

برنامه‌های خدماتی امکان گسترش دارند. همانطور که اپلیکیشن Uber خدماتش را با معرفی UberEats گسترش داد، چه اشکالی دارد برنامه Snap سرویس تحویل در حوزه مُد راه بیندازد و مثلا از مشتریان خود عکس بیندازد و به آن‌ها تحویل دهد؟

فکر می‌کنیم خدمات بتدریج به شکل یک روند جدید وارد شبکه‌های اجتماعی شده و کم‌کم فضای خدماتی در این رسانه‌ها ایجاد می‌گردد.

فضایی که بعد از افزوده شدن درگاه‌های پرداخت به شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های مستقلی که به زندگی روزمره شما کمک می‌کنند، پیچیده و تخصصی‌تر می‌شود.

اپلیکیشن‌های خدماتی

اکنون هر کمپانی تلاش می‌کند کاربر را با عرضه خدمات و پیشنهادات گوناگون برای خود حفظ کند. خدماتی که جایگاه آن در شبکه‌های اجتماعی کمرنگ است و بنابراین راه درازی برای گسترش آن‌ها وجود دارد.

نه فقط اپلیکیشن خدماتی بلکه بازارِ هیچ‌یک از اپلیکیشن‌ها کِساد نیست!

Andrew Amann، بنیانگذار Inigo App می‌گوید:

به نظر من اپلیکیشن‌ها و فضای موجود برای آن‌ها همچون بازی شطرنج مشترک هستند. نبردی قهرمانی برای تصاحب مربع‌های API در هر ستون این خانه‌های شطرنج! در هر ستون یک قهرمان وجود دارد که اطلاعات خود را با مهره‌های بزرگ دیگر میدان به اشتراک می‌گذارد.

مثلا کمپانی‌های SaaS (کمپانی‌های عرضه کننده نرم‌افزار به عنوان سرویس) خیلی سریع در دره سیلیکون مستقر شدند و سر از کسب و کارهای متنوعی در می‌آورند. مادامی که بهره‌وری و کارایی اهمیت دارد سرویس‌های SaaS که خدمات به شما می‌دهند هم، گزینه خوبی هستند.

اپلیکیشن‌های خدماتی

من فکر نمی‌کنم استفاده از اپلیکیشن‌ها اصلا کاهش پیدا کرده باشد و اتفاقا بتدریج شاهد اپلیکیشن‌های موفق زیادی خواهیم بود. معتقدم در دراز‌مدت از خدمات زیادی با گوشی و نه بواسطه اپلیکیشن استفاده می‌کنیم!

خدمات آنلاین خوب است؛ اما اپلیکیشن ابزار خوبی برای ارائه آن نیست!

Jnanadarshan Nayak، تحلیل‌گر کسب وکار می‌گوید:

این روز‌ها از اسمارت‌فون‌ها بصورت فزاینده جهت رفع نیاز‌هایی استفاده می‌شود که قبل‌تر فقط از طریق تعامل به شیوه سنتی و مثلا مراجعه به مراجع مرتبط، امکان‌پذیر بود اما الان اغلب خدماتی که مردم نیازمند آن‌ها هستند نظیر لوله‌کشی، بصورت آنلاین ارائه می‌شوند.

روند جدیدی در حال شکل‌گیری است که در آن اموری مثل رزرو بلیت برای سفر، رزرو بلیت سینما یا امور بانکی و پرداخت، براحتی بصورت آنلاین، انجام و این خدمات روزبه‎روز گسترده‌تر می‌شوند.

اپلیکیشن‌های خدماتی

اگر از من درباره موقعیت فعلی اپلیکیشن‌های خدماتی می‌پرسید باید بگویم درست است! محور اپلیکیشن‌های موبایل غالبا خدمات و سرویس شده است اما مسلما این خدمات صرفا از طریق اپلیکیشن‌ها قابل بهره‌برداری نیستند!

با یک مثال اهمیت استفاده از ابزار‌های دیگری جز اپلیکیشن را برای استفاده از سرویس‌های آنلاین، بهتر متوجه می‌شویم:

قطعا هر کاربر آزاد است هر نوع اپلیکیشنی که بخواهد روی موبایل خود نصب کند. فرض کنید قصد داریم برای سفر داخل کشور هند بلیت رزرو کنیم و 6 اپلیکیشن معروف رزرواسیون اپلیکیشن هم وجود دارد.

آیا می‌توان تمام این 6 اپلیکیشن را همزمان نصب کرد و شرایط بلیت را در تک‌تک آن‌ها بررسی نمود؟ فکر نمی‌کنم. امکان‌پذیر نیست! در این موقعیت ابزار‌های دیگری مثل مسنجر فیسبوک، دستیار دیجیتال گوگل، سرویس الکسا آمازون و… بهتر به ما کمک می‌کنند.

مثلا اگر بخواهیم یک پرواز راحت از دهلی به بمبئی داشته باشیم می‌توانیم از دستیار گوگل بخواهیم ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین پرواز ممکن را از میان شرکت‌های هواپیمایی جستجو کند و در نهایت مناسب‌ترین را به ما پیشنهاد دهد. کاری که اپلیکیشن‌ها از پس آن بر نمی‌آیند!

اپلیکیشن‌های خدماتی

این که خدمات آنلاین را از این ابزار‌های کاربردی به جای اپلیکیشن بخواهیم در واقع کار کمپانی‌ها را ساده کرده‌ایم. توسعه‌دهنده به جای اینکه هزینه و سرمایه زیادی را صرف تولید ورژن‌های متعدد یک اپلیکیشن کند تا با انواع OS و دستگاه‌ها سازگار شود؛ بهتر است ابزار‌های هوشمند (هوش مصنوعی) را با برنامه خود تلفیق کند تا یک پلتفرم جهانی و بدون نیاز به آپدیت و صرف سرمایه هنگفت، ساخته شود!

اگر با این رویکرد موافق باشید از این پس دیگر به جای باز کردن اپلیکیشن Ola یا Uber برای حمل و نقل؛ کافی است گوگل‎مپ را باز نمایید تا نزدیک‌ترین ایستگاه تاکسی را در اطراف خود پیدا کنید.

اگر می‌بینید توسعه‌دهندگان در برابر این تغییرات اساسی مقاومت می‌کنند به خاطر محدودیتی است که در دسترسی آن‌ها به اطلاعات خصوصی کاربران ایجاد می‌شود.

اپلیکیشن‌های خدماتی

به هر حال تصمیم‌گیرنده نهایی مصرف‌کننده است که باید هوش مصنوعی را بجای این اپلیکیشن‌ها برگزیند. هوش مصنوعی خیلی دقیق با سلایق شخصی و خواسته‌های مشتریان آشنا می‌شود و خدمات بهتری به او ارائه می‌کند.

پلتفرم‌هایی که با هوش مصنوعی تلفیق شوند و در واقع دستیار همه‌کاره شوند؛ اکنون مراحل اولیه زندگی خود را پُشت‌سر می‌گذارند و طبیعی است که ناشناخته باشند؛ اما در آینده‌ای نزدیک کل اکوسیستم خدمات را تصرف خواهند کرد.

اپلیکیشن‌های مبتنی بر اشتراک‌گیری، ترند روز بازار هستند!

Sylvain Gauchet، بنیانگذار Apptamin درباره لزوم استفاده از اپلیکیشن‌های خدماتی برای ماندگاری در بازار می‌گوید:

صادقانه بگویم؛ من مطمئن نیستم چنین روندی به نام اپلیکیشن‌های خدماتی در حال شکل‌گیری باشد! من شاهد روی آوردن افراد به سمت اپلیکیشن‌های دیگری مثل برنامه‌های مدیتیشن، یوگا، فیتنس و … هستم که در آن مربیگری ارزش پیدا می‌کند.

چنین اپلیکیشن‌هایی در واقع حرکت به سمت کسب وکار‌های مبتنی بر دریافت اشتراک هستند که کاربر را ملزم به پرداخت هزینه بصورت دوره‌ای می‌کنند.

اپلیکیشن‌های خدماتی

انتظارات مردم از اپلیکیشن‌های خدماتی بالا رفته است

Akhlaq Choudhury، موسس GOGETMEIT معتقد است که:

با سفر به گذشته و نگاهی بر تحولات دنیای دیجیتال بخوبی متوجه خواهیم شد چطور موبایل و اپلیکیشن‌های موبایل تا این حد محوریت یافتند و تمام‎شمول شدند. به نظر می‌رسد یک شکاف بزرگ در انواع مشتریان و رفتار‌هایشان در چگونگی استفاده آن‌ها از اپلیکیشن وجود دارد.

من ترجیح می‌دهم قبل از ساخت اپلیکیشن نگاهی به دموگرافیک و جامعه مخاطبانم داشته باشم. مردم با وجود نسل جدید اپلیکیشن‌ها که به آن‌ها امکان دسترسی به اطلاعات را در کم‌ترین زمان ممکن را می‌دهد؛ دیگر نیازی به زیر و رو کردن کتاب‌های حجیم یا مراجعه حضوری به اشخاص برای انجام کارهایشان ندارند!

اپلیکیشن‌های خدماتی

به همین دلیل است که کمپانی‌هایی مثل Deliveroo ،Gogetmeit و Uber با محصولات خود خیلی خوب درخشیده‌اند. از طرفی هم انتظارات کاربران بیش‌تر شده است و بنابراین اپلیکیشن‌های خدماتی بیش‌تر شده‌اند.

مردم بدنبال تجربه بهتری در استفاده از اپلیکیشن‌ها هستند و شرکت‌های خدماتی با این حجم از مشتریان، چالاک‌تر از قبل شده‌اند.

روند موجود جهانی است و به اپلیکیشن‌های خدماتی اختصاص ندارد!

در دیدگاه دیگری از Branden Moskwa، بنیانگذار سایت Nadimo.com می‌خوانیم:

من فکر می‌کنم ترندی که امروز در دنیا شاهد آن هستیم فقط مختص به اپلیکیشن‌های خدماتی نیست و این روند جهانی است. بنابراین کمپانی‌های خدماتی باید با مهاجرت از کسب وکار سنتی به الکترونیک، فعالیت آنلاین خود را شروع کنند.

فکر می‌کنم طلوع تجارت الکترونیک جنبشی به راه انداخته است که باعث شده شرکت‌های خدماتی به سمت بازار فروش و عرضه خدمات آنلاین حرکت کنند، ابتدا وب سایت سازگار با موبایل خود را راه‌اندازی کرده و سپس هم اپلیکیشن خود را طراحی نمایند.

اپلیکیشن‌های خدماتی

شاید قبلا این تصور وجود داشت که در کنار یک سایت لازم است نسخه موبایل یا اپلیکیشن موبایل هم طراحی شود اما اکنون کسب وکارها از همان اول فعالیت خود را با اپلیکیشن شروع می‌کنند. قطعا این روند در اپلیکیشن‌های مبتنی بر خدمات نیز وجود دارد و موفقیت‌های قابل‌توجه، حاصل همین رویکرد هستند.

اپلیکیشن‌های خدماتی زندگی را برای بشر ساده کرده‌اند

Jake Barker-Daish، سازنده برنامه Loom Travel هم خدماتی بودن اپلیکیشن‌ها را نقد کرده است:

فکر می‌کنم داریم به نقطه‌ای می‌رسیم که استفاده از اپلیکیشن‌های خدماتی خیلی رایج می‌شود. ما بعنوان توسعه‌دهنده پیوسته به دنبال راهی برای ساده‌تر کردن زندگی مردم هستیم و روند اپلیکیشن‌های مبتنی بر خدمات همان چیزی است که احساس می‌کنم خیلی بیش‌تر از این رشد می‌کند.

اپلیکیشن‌های خدماتی

با ما همفکری کنید

نظر شما چیست؟ آیا تولید اپلیکیشن‌های خدماتی تنها راه ماندگاری است؟ با ما همفکری کنید.

Source: arkenea

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu