Batlle Bay

تجربه کاربری زیبا از نگاه حرفه‌ای‌ها دقیقا به چه معناست؟

دسته : کسب و کار
تجربه کاربری زیبا

دید هر فرد، روان‌شناس یا فلاسفه مختلف با توجه به سطح ادراکشان نسبت به مقوله زیبایی، متفاوت بوده و هر کسی تعریف خود را از آن دارد. به نظر می‌رسد تنها چیزی که تعریف زیبایی در آن کمی مشکل و دور از دسترس باشد توصیف تجربه کاربری زیبا به معنای واقعی باشد!

از دیرباز و نزد دانایان شناخت واژه “زیبا” و تفسیر بار معنایی سنگینی که به دوش می‌کشد، کار دشواری بوده است. زیبایی هم می‌تواند یک فعل و انفعال باشد هم یک احساس دل‌انگیزی که از دیدن طبیعت یا بشر‌ساخته‌ها به ما دست می‌دهد.

تجربه کاربری زیبا

زیبایی را شاید بتوان جاذبه‌ای ازلی دانست که هنر و ذوق ذاتی انسان پُلی می‌شود که او را به این جذابیت پیوند می‌دهد. شاید پیدا کردن تعریف دقیق یک تجربه کاربری بهینه با جستجوی کوتاهی در فضای وب کار راحتی باشد؛ اما هر تجربه‌ای، زیبا نمی‌شود!

همانطور که زیبایی شناختی در هنر مطرح است، طراحان هم در طراحی تجربه کاربری باید به موضوع زیبایی شناختی و القا آن حس رمزآلود توجه داشته باشند.

تجربه کاربری زیبا

شاید یک تجربه کاربری زیبا را بتوان احساس رضایت و مجذوب شدن مشتری به سمت خدمات مبتنی بر سرویس ابری تعریف کرد. شاید هم تجربه کاربری زیبا فراتر از این باشد که بتوانیم آن‌را در قالب جملات توصیف کنیم و همه چیز در آن، ارتباطی حسی باشد.

نوشتار حاضر، همانگونه که از عنوان آن پیداست، بر آن است تا به کوتاهی به موضوع زیبایی‌شناختی در طراحی تجربه کاربری بپردازد.

طراحی تجربه کاربری زیبا دقیقا به چه معناست؟

What is a Beautiful User Experience

حتما همیشه پیروی از غول‌های اپلیکیشنی دنیا و بهبود تجربه کاربری به سبک‌ آن‌ها درست نیست. شاید لازم باشد اینبار خودِ شما معمار کسب و کار خود باشید و از دید شخصی به مسئله زیبایی در تجربه کاربری یا UX نگاه کنید!

تجربه کاربری زیبا

زیبا همیشه زیبا نیست!

فقط چون یک چیز زیبا به نظر می‌رسد و ظاهرش توجه را به خود جلب می‌کند نمی‌تواند قطعا زیبا باشد! انصافا بعنوان یک طراح باید آن زمانیکه دیگران می‌گویند “این اپلیکیشن را قشنگ طراحی کن” یا “یک برنامه زیبا بساز” گریست؛ چون نشان می‌دهد این افراد هیچگاه چیزی درباره تجربه کاربری واقعی به گوششان نخورده است!

تجربه کاربری زیبا

حقیقت تجربه کاربری چیز دیگری است. در علم تجربه کاربری قرار نیست چیزی تزئین شود یا دکوراسیون آن تغییر یابد. در زمان طراحی تجربه کاربری قرار است بیش‌تر به برطرف کردن مشکلات پرداخت تا آرایش ظاهری یک محصول.

قبول داریم که در طراحی یک محصول، ظاهر حرف اول را می‌زند و همه ما با دیدن اجناسی که ظاهر متفاوت و پُر زرق و برقی دارند تحریک می‌شویم.

مثلا وقتی درون یک اپلیکیشن به ردیف و ساختاربندی بخش‌های مختلف توجه نشود، وقتی که رنگ‌های ناسازگار با هم بکار برده شوند، وقتی که فضای سفید خالی وجود نداشته باشد یا بیش از حد فضای سفید در اپلیکیشن دیده شود، زیبایی ظاهر یک برنامه افت می‌کند و دیگر این تجربه کاربری آنطورکه انتظار داشتیم نخواهد بود. اما ظاهر یک محصول به تنهایی موفقیت را بدنبال نمی‌آورد!

تجربه کاربری زیبا

کارایی را فدای ظاهر نکنیم!

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که ظاهر زیبا و خیلی شیکی دارند اما چون امکانات لازم را برای انجام کاری که کاربر می‌خواهد انجام دهد در اختیار او قرار نمی‌دهند، معمولا موردپسند واقع نمی‌شوند.

یک اپلیکیشن رزرواسیون هتل را در نظر بگیرید. اگر در این اپلیکیشن بتوان یک پکیج عالی را با امکانات کامل خریداری کرد اما نتوان روز مورد نظر را به دلخواه مشخص نمود، آیا این اپلیکیشن تجربه کاربری زیبایی را برای کاربر خود رقم زده است؟!

تجربه کاربری زیبا

همین اپلیکیشن اگر بخش کاربردی و کاملی را برای مشخص کردن تاریخ رفت و برگشت نداشته باشد یا احیانا در ارائه اطلاعات جزئی به کاربران خود کوتاهی کند، بازهم از نظر طراحی تجربه کاربری زیبا امتیاز خوبی نمی‌گیرد.

به یاد داشته باشید که یک تجربه کاربری زیبا یعنی کاربر بتواند اقدامات مدنظرش را تا پایان با آسودگی خیال و بسهولت در اپلیکیشن شما انجام دهد.

کاربر را تنها نگذاریم!

اگر کاربر در یک مقطع مکث کند و از خود بپرسد حالا چکار کنم، یعنی آن تجربه خوبی که بدنبالش بودیم را نتوانستیم برای کاربر زیبا کنیم.

از آنجایی که ما نمی‌توانیم روی مسیر عملیات هر کاربر تک به تک نظارت کنیم باید این مسیر را بصورت عمومی برای همه بهینه‌سازی نماییم. بعبارت دیگر توسعه‌دهنده یک نرم‌افزار همیشه باید یک قدم جلوتر از کاربر خود قرار داشته باشد.

تجربه کاربری زیبا

محصول، خدمتگذار مشتری است!

یک توصیف مناسب از تجربه کاربری زیبا در اپلیکیشن‌ها به این شرح است:

نرم‌افزار شاگرد مشتری است. این شاگرد باید هر لحظه گوش به فرمان بالادستی خود باشد، ابزار لازم را در اختیار مشتری قرار دهد، اشکالات و خطاها را رفع نماید و به آن‌ها بیاموزد از چه راهی باید وارد شوند تا به بهترین شکل از برنامه نفع ببرند.

تجربه کاربری زیبا

کاربر را تنها نگذاریم یا یک قدم از او جلوتر باشیم، یعنی ما به کاربر فکر کرده‌ایم و فقط درگیر ظاهر و ویژگی‌های گول‌زننده برنامه نبوده‌ایم.

به یاد داشته باشیم که امکانات یا قابلیت‌های یک برنامه فقط و فقط ابزار هستند. ابزاری که شیوه برقراری ارتباط کاربر با آن، بستگی به تجربه کاربری زیبا دارد و هرچقدرکه این تجربه بهتر باشد، استفاده از ابزارها برای کاربر ساده‌تر خواهد شد.

شغل یک طراح تجربه کاربری هم دقیقا به منزله خدمتگزاری به مشتری است. طراح، همه بخش‌های زائد و بلااستفاده را از محیط برنامه حذف می‌کند و با شفاف‌سازی محصول سعی دارد کاری کند که کاربر بهترین تجربه را در استفاده از محصولش داشته باشد.

تجربه کاربری زیبا

سخن آخر:

هرچندکه طراحی تجربه کاربری زیبا مستلزم عوامل متعددی است اما این آگاهی می‌تواند شروع خوبی برای قدم در این راه گذاشتن و به سبک حرفه‌ای‌ها عمل کردن باشد.

یک طراح باید از حد خواسته‌هایش جلوتر برود و اینبار از چشمان سایر کاربران به محصولاتش نگاه کند. تجربه کاربری زیبا را هرچه‌که معنا کنید چیزی جز خود را به جای کاربر قرار دادن نیست!

شما چه فکر می‌کنید؟

اگر شما هم ایده‌های مشابهی در این زمینه دارید که تعریف ما را از UX واقعی کامل‌تر کند نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

Source: medium

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu