Pavel Durov

ظهور چهره‌های اینستاگرامی چه تاثیرات ویرانگری بر زندگی ما داشته است؟

دسته : اخبار
چهره‌های اینستاگرامی

منظور از چهره‌های اینستاگرامی چیست؟ احتمالا بلافاصله با شنیدن این اصطلاح، تصویر یکی از همین چهره‌های اینستاگرامی، چه وطنی و چه غیروطنی در ذهن شما ظاهر شده است.

چهره‌هایی با ابروهای شکل داده شده، صورت‌هایی پوشیده از کانتورینگ با زوایای تیره و روشن، لب‌های مات و برجسته، نماد چهره‌های اینستاگرامی این روزها هستند. نگاهی به سیر ظهور و قدرت گرفتن این چهره‌های اینستاگرام‌پسند خواهیم داشت.

تاثیرات منفی ظهور چهره‌های اینستاگرامی بر زندگی افراد

هدف اصلی رسانه‌های اجتماعی دفاع از تنوع، نمایش و ستایش هر انسانی با هر تفاوتی بود اما این روزها مردم مخصوصا دختران جوان نه فقط در شبکه‌های اجتماعی بلکه در دنیای واقعی نیز همه شبیه به هم و یک‌شکل شده‌اند.

چهره‌های اینستاگرامی

نوجوانان معمولا برای پذیرفته شدن در گروه‌های اجتماعی بدنبال خوب به نظر رسیدن هستند، دکتر Pamela Rutledge مدیر مرکز تحقیقات روانشناسی رسانه‌ها در این مورد می‌گوید: قبلا افراد برای این تلاش می‌کردند که با داشتن ظاهری خوب توجه دیگران را به خود جلب نکنند اما حالا همه چیز تغییر کرده است.

رسانه‌های اجتماعی همه را مجبور کرده‌اند در همه اوقات روز برای گرفتن یک سلفی آماده‌باش باشند و همین موضوع باعث یک‌شکل شدن همه و یک‌جور شدن ایده‌آل‌های زیبایی شده است.

همه شبیه به هم شده‌اند!

وحشتناک‌ترین اتفاق ممکن برای صنعت زیبایی به دست رسانه‌های اجتماعی رخ داده است. همه برای یک‌شکل شدن در حال بوتاکس کردن و انجام عمل‌های جراحی هستند و بزودی شاهد ظهور انسان‌های هم‌شکل در سراسر دنیا خواهیم بود.

چهره‌های اینستاگرامی

این یعنی با مدل شدن شخصی و موردپسند قرار گرفتن چهره او در رسانه‎های اجتماعی، دستگاه‌های کُپی روشن می‌شوند و صدها هم‌چهره او را در رسانه‌های اجتماعی خواهیم داشت.

به گفته یکی از کُهنه‌کارهای صنعت آرایش و زیبایی، این روزها هیچکس از آن چیزی که هست راضی نیست و همه بدنبال تغییر کامل چهره خود و تبدیل شدن به یکی از چهره‌های اینستاگرامی هستند.

این در حالی است که هدف از آرایش، پُررنگ جلوه دادن زیبایی‌های طبیعی برای داشتن احساسی بهتر است.

جالب اینجاست که فقط زنان به این ایده‌آل‌های ساختگی زیبایی تمایل ندارند و مردان هم برای شبیه‌شدن به چهره‌های اینستاگرامی تلاش می‌کنند و همین شیوه‌ها را به کار می‌برند.

چهره‌های اینستاگرامی

با راه‌اندازی الگوریتم جدید اینستاگرام که به پُست‌های محبوب و مشهور، قدرت نمایش بیشتری می‌دهد، همه‌چیز سخت‌تر شد و هیچ راهی برای نشان دادن جنبه‌های زیبایی‌شناسی جدید و ارائه تعاریف جایگزین جدید از زیبایی وجود ندارد.

درخواست‌های عجیب و غریب مراجعین به مراکز زیبایی

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی پُست می‌شوند حاصل استفاده از ابزارهای آرایشی و جراحی‌های زیبایی متعدد هستند.

این تقاضا به دنیای واقعی هم منتقل شده است و جراحان پلاستیک از افزایش تعداد افرادی خبر می‌دهند که برای دستیابی به یک چهره اینستاگرام‌پسند، به چنین جراحی‌هایی روی می‌آورند.

به گفته دکتر Tijon Esho جراح زیبایی سلبریتی‌های مشهور، عمل‌های برجسته کردن لب و تزریق فیلر در لیست روزانه من 70 درصد و نسبت به سه سال قبل نیز 45 درصد افزایش داشته‌اند. هر هفته 150 درخواست دارم که نسبت به سه سال قبل دو برابر افزایش داشته است!!

چهره‌های اینستاگرامی

دکتر Ali Souied جراح پلاستیک در کلینیک Skin and Follicle در لندن می‌گوید: عمل‌های زیبایی برای حضور پُررنگ‌تر و افزایش لایک در رسانه‌های اجتماعی بطرز چشمگیری افزایش داشته‌اند.

عمل‌های همچون تزریق فیلرها یا پُرکننده‌های لب، برجسته کردن گونه، عمل بینی و اقدامات دیگری که به تقلید از چهره‌های اینستاگرامی انجام می‌گیرند به شدن افزایش داشته‌اند.

بسیاری از مراجعین به مراکز زیبایی با در دست داشتن چهره‌های کامپیوتری تغییر داده شده از خودشان که بیشتر از طریق فیلترهای اینستاگرام ساخته شده‌اند، درخواست می‌کنند دقیقا به چهره‌ای مشابه همانکه فیلترها برای آنها ساخته‌اند، دست یابند.

چهره‌های اینستاگرامی

به گفته Sarah Buglass محقق و دانشجوی دکترا در بخش روانشناسی دانشگاه Nottingham، مقایسه کردن خودمان با مدل‌ها و سلبریتی‌ها، پدیده تازه‌ای نیست اما این روزها نه فقط خود را با افراد مشهور و ثروتمند مقایسه می‌کنیم بلکه دوستان و حتی تصاویر فیلتر شده خودمان را هم برای مقایسه کردن استفاده می‌نماییم.

مورد پذیرش قرار گرفتن چنین تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و اعتبار بخشیدن به آنها با لایک و کامنت، نشانگر این موضوع هستند که این ایده‌آل‌های زیبایی، عادی هستند و از نظر اجتماعی پذیرفته شده‌اند. این موضوع بر سلامت روان و اعتماد ما تاثیراتی منفی داشته است.

چهره‌های اینستاگرامی

شبکه‌های اجتماعی ایده‌آل‌های زیبایی را تعریف می‌کنند

به گفته دکتر Pamela Rutledge قبل از ظهور شبکه‌های اجتماعی، ایده‌آل‌های زیبایی از طریق رسانه‌های جمعی به نمایش گذاشته می‌شد و این نگرانی وجود داشت آیا زنان چهره و ظاهر زنان عادی دیگر را هم خواهند دید.

اما در حال حاضر تصاویر افراد عادی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از تصاویر سوپرمدل‌ها است و همچنان این نگرانی در مورد تصویری که افراد از ظاهر خود دارند، پابرجاست.

این سئوال که چرا وقتی نوبت به نشان دادن خودمان به جامعه می‌رسد از یک عدم اعتماد به نفس ذاتی رنج می‌بریم، این روزها ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است.

چهره‌های اینستاگرامی

تعاریف و ایده‌آل‌های زیبایی همواره در حال تغییر بوده‌اند. سلبریتی مورد توجه از خانواده کارداشیان که ایده‌آل زیبایی موردپسند خیلی‌ها را به شبکه‌های اجتماعی تزریق کرد این اواخر مجبور شد به دلیل تغییر ظاهر و اضافه وزن، ایده‌آل دیگری را باب کند.

این سلبریتی در تقابلی فاحش با فاصله گرفتن از ایده‌آل بدن‌هایی به لاغری پوست و استخوان، چاقی را بعنوان نماد جدید زیبایی معرفی کرد.

سلبریتی دیگری به نام Alicia Keys، کمپین بدون آرایش را در شبکه‌های اجتماعی راه انداخت در حالیکه این روزها بدون آرایش بودن یعنی داشتن آرایشی طبیعی که چهره‌ای کاملا طبیعی را القا کند.

شبکه‌های اجتماعی به محرک اصلی دنیای این روزها تبدیل شده‌اند و اگر به دنبال تبعیت از قوانین چهره‌های اینستاگرامی نیستیم باید با شجاعت از فردیت خود دفاع کنیم، به عبارت دیگر خودمان باشیم.

چهره‌های اینستاگرامی

مقایسه اجتماعی با سمت و سویی منفی

ایمی شومر کمدین مشهور آمریکایی در برنامه اخیر خود با اشاره به خانواده کارداشیان که این روزها ایده‌آل‌های زیبایی به دست آنها افتاده است، گفت:

خانواده‌ای از زنانی که صورت‌هایی که با آن به دنیا آمده‌اند را برداشته‌اند و با کم و زیاد کردن نور، زوایای آن‌را به نمایش گذاشته‌اند، آنها هیچ چیز ندارند به جز نامشان!

باعث ناامیدی است، زنانی که شجاعت کافی را ندارند خودشان باشند به مدل‌های موردپذیرش جوانان تبدیل شده‌اند. به گفته Lawanda S. Rutledge: مدل‌ها هم می‌توانند الهام‌بخش باشند و هم می‌توانند به ویرانگرهای اعتماد به نفس تبدیل شوند.

چهره‌های اینستاگرامی

مقایسه اجتماعی همیشه هم بد نیست، دنبال کردن یک ستاره بسکتبال اصلا بد نیست اما باید بدانید با تقلید کردن کفش و لباس او موفق نخواهید شد و همواره عصبی و نا‌امید خواهید بود. اما اگر با همان کفش‌ها ساعت‌ها یک پرش آزاد تمرین کنید به جنبه الهام‌بخش این موضوع توجه کرده‌اید.

تقلید از مدل‌های این روزها اگر در جهتی مثبت نباشد همانی است که به گفته شاعر بر بادمان خواهد داد!

Source: nypost

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu