crash club

چطور از بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار در رشد کسب وکار‌های کوچک استفاده کنیم؟

دسته : کسب و کار
بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

با معرفی فن بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار کم‌کم شیوه‌های دیگری مثل بازاریابی دهان به دهان که در آن مشتری شور و شعف خود را از خرید یک محصول با دیگران به اشتراک می‌گذاشت و تا 92 درصد هم بازدهی آن اثبات شده بود، به فراموشی سپرده می‌شوند.

تعریف مفهوم بازاریابی با افراد تاثیرگذار آنهم با کلمات قلمبه سلمبه‌ای که بخاطر سپردنشان مشکل است را فراموش کنید. شما حقیقت این شکل از بازاریابی را بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی و حین بازدید از صفحات شخصی بازیگرانی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را با شهرت و اعتبار خود تبلیغ می‌کنند، دیده‌اید.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

این یک روال طبیعی و منطقی است که طرفداران فردی مشهور که از او عموما با لقب سلبریتی یاد می‌شود، حتی بدون شناخت، یک محصول را فقط به حساب این که بازیگر، فوتبالیست یا خواننده مورد علاقشان فلان شامپو، محصول لاغری یا برند پوشاک را تبلیغ می‌کند، خریداری نمایند.

حتما الان با خود می‌گویید این نوع بازاریابی مخصوص برندهای بزرگ است؛ پس تکلیف کسب وکارهای کوچکی که مایل هستند از بازاریابی با افراد تاثیرگذار استفاده کنند اما منابع محدودی دارند، چیست؟

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

امروزه برندها به خوبی از نفوذ تاثیرگذاران بر روح و روان مردم باخبر هستند و بیش از 49 درصد از خرید و فروش‌هایی که در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود متاثر از این نوع بازاریابی می‌باشد.

شما هم می‌توانید برند خود را با استفاده از افراد نافذ به مردم بشناسانید به شرط اینکه پاسخ خوبی برای چگونگی شروع بازاریابی با افراد تاثیرگذار بیابید.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

تاثیر بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار در رشد کسب وکار‌های کوچک

How to Use Micro-Influencers for Your Small Business

برای کسب وکارهای کوچک، بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار همان چیزی است که برای تجارت‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر بکار برده می‌شود. اما چون صرفا یک فعالیت اقتصادی کوچک را با این روش اداره می‌کنیم علم روز از اصطلاح micro-influencer marketing یا بازاریابی میکروتاثیرگذار در مقیاس کوچک‌تر استفاده می‌کند.

طبیعی است که در بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار همه چیز در سایز میکرو یا کوچک است. یعنی فرد تاثیرگذار دنبال‌کننده کم‌تری دارد و با متد تبلیغاتی خاص و بودجه محدود شما سعی دارد نام تجاریتان را اعتبار بخشد.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

میکروتاثیرگذار کیست؟

در تعریف دقیقی از این افراد آمده است: میکروتاثیرگذار شخصی است که در امر خاصی تخصص دارد و بصورت متناوب محتوای خاصی را بر اساس علایق خود با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

جالب است بدانید که گاهی فالوورهای یک میکروتاثیرگذار از شما کم‌تر است و شاید فکر کنید با این اوضاع این فرد توانایی بازاریابی برند شما را ندارد؛ اما همین شخص به ظاهر کم‌طرفدار؛ در کسب وکارهای کوچک محلی خیلی بهتر از شما نتیجه می‌گیرد.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

ویژگی‌های میکروتاثیرگذار

یک میکروتاثیرگذار واقعی نرخ تعامل واقعی و بالایی نسبت به شما دارد. براساس تحقیقات اینستاگرام هرچقدرکه جمعیت فالوورها بیش‌تر شود، لایک و کامنت یعنی مجموع آن چیزیکه تعامل را شکل می‌دهد، کاهش می‌یابد.

از اینرو همه بازاریابان استفاده از میکروتاثیرگذارانی با هزار تا ده هزار فالوور را بیش‌تر از افرادی که فالوور بالایی دارند توصیه می‌کنند. نتیجه این استراتژی افزایش تعامل برند و مشتری خواهد بود.

نه فقط افزایش تعامل بلکه آمار بالاتر مخاطبان هدف از مزایای دیگر استفاده از بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار می‌باشد. مثلا اگر برند Barkbox که تامین‌کننده تجهیزات مراقبت و نگهداری از سگ می‌باشد با کایلی جنر بعنوان یکی از افراد مشهوری که علاقه زیادی به سگ‌ها دارد مذاکره کند قطعا با مخاطبان زیادی روبه‎رو می‌شود. اما قطعا همه این مخاطبان به سگ علاقه‌مند نیستند!

بنابراین بخواهیم منطقی فکر کنیم برندی مثل Barkbox با اکانت‌هایی که یک صدم کایلی جنر فالور ندارند اما همان تعداد اندک فالوور قطعا به سگ علاقه‌مند هستند، زودتر به نتیجه می‌رسد.

این افراد اندک، همان مخاطبان هدفِ ما نام دارند. مخاطبانی که در صفحه شخصی کایلی جنر مخاطب هدف محسوب نمی‌شوند و صرفا بازدیدکننده عمومی هستند.

وقتی که فرد تاثیرگذار باعث فروش یکی از محصولات این برند شود یعنی توانسته است بدون واسطه؛ اتصال موثر و قطعی مشتری را با فروشنده فراهم سازد.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

کدام میکروتاثیرگذار؟ چرا؟

فرض کنید زمان زیادی برای پیدا کردن فردی که بتواند میکروتاثیرگذار شایسته محصولات شما باشد صرف کرده‌اید. آیا این بازاریاب قادر است محصولات شما را در میان پُست‌های روزانه خود جای دهد؟ این فرد تضمین می‌دهد که داستان و تاریخچه برند شما را منعکس کند؟

قطعا هدف ما از انتخاب بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار جذب مخاطبانی است که مشتریان بالقوه ما خواهند بود. بنابراین فقط تعداد فالوور و لایک‌ها مهم نیستند. باید دید این فرد می‌تواند بخوبی خودش را با خدمات ما تطبیق دهد یا نه؟

برای انتخاب بهترین تاثیرگذار، اول باید بدنبال پلتفرم موثر بود. مشتریان شما از کدام شبکه اجتماعی بیش‌تر استفاده می‌کنند؟ اگر کاربران اینستاگرام هستند پس همین رسانه را برای شروع انتخاب نمایید.

در صورتیکه کمپانی شما تاکنون حسابی در اینستاگرام نداشته است پس به ناچار ارتباط شما با مخاطبان قطع خواهد شد.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

مذاکره با تاثیرگذاران

گاهی یک میکروتاثیرگذار می‌تواند از نزدیکان و کسانی باشد که قبلا با شما در ارتباط بوده است. مثلا طرفداران برند شما و کسانیکه به خدمات و محصولات شما وفادار مانده‌اند، بازاریابان خوبی هستند. برای متقاعد کردن یکی از این هواداران می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

فرض کنید صاحب یک باشگاه ورزشی هستید. اگر در میان طرفداران شما فرد ورزشکار علاقه‌مندی وجود دارد؛ از او برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و معرفی باشگاه استفاده کنید.

در مقابل می‌توانید اشتراک شش ماهه عضویت در باشگاه را در قبال تگ کردن نام باشگاهتان در تعدادی از پُست‌های صفحه‌اش به او پیشنهاد دهید.

اگر صاحب رستوران هستید بدنبال افراد اهل شکم (!) بگردید و از آن‌ها برای صرف ناهار یا شام در رستوران خود دعوت کنید. سپس از آن‌ها بخواهید داستان حضورشان را در رستوران شما بصورت تبلیغاتی با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

جستجو و کشف میکروتاثیرگذاران

اگر فکر می‌کنید وقت کافی یا تخصص لازم را برای انتخاب فردی مطمئن که بتواند بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار را تحقق بخشد ندارید، می‌توانید از دو راه زیر استفاده کنید:

ابزار BuzzSumo: ابزاری برای جستجوی تاثیرگذاران بواسطه وارد کردن کلمه کلیدی خاص است. وقتی این کلمه در صفحات افراد مختلفی که اثرگذاری بیش‌تری روی مخاطبان خود داشته‌اند پیدا شد، به شما پیشنهاد داده می‌شود. به جز کلمه کلیدی انتخاب افراد از طریق یک دسته‌بندی خاص نیز وجود دارد.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

ابزار Klear: ابزاری مشابه ابزار قبلی است که بر اساس داده‌های قدیمی و تاریخچه مربوط به فعالیت هر یک از کاربران، فرد تاثیرگذار را معرفی می‌نماید.

برندها با استفاده از Klear می‌توانند تاثیرگذاران مطرح را در اینستاگرام، توییتر و یوتیوب پیدا کنند. بهتر است کار خود را با انتخاب افراد از طریق موقعیت جغرافیایی و یا دسته‌بندی مربوط به هر یک شروع کنید.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

چطور به تاثیرگذاران دسترسی داشته باشیم؟

اولین قدم تهیه لیستی از افراد شایسته است که می‌توانند با بازاریابی میکروتاثیرگذار تحول ایجاد کنند. البته که همه افراد این لیست به درخواست و شرایط شما برای تبلیغات جواب مثبت نمی‌دهند. به راه‌های ارتباطی اعلام شده توسط شخص مورد نظر حتما توجه کنید.

دقت کنید که درخواستتان را برای هر فرد بصورت کاملا اختصاصی مطرح کنید و از کُپی پِیست کردن یک متن مشترک برای همه خودداری نمایید.

مکالمه را با معرفی کسب وکار خود شروع کنید. سود متقابلی که قرار است نصیب تاثیرگذار شود را حتما ذکر کنید. سود یا دستمزدی که معمولا در بازاریابی افراد میکروتاثیرگذار پیشنهاد می‌شود، نسبت به سلبریتی‌ها خیلی منعطف‌تر است و برندها هم خیلی راحت‌تر می‌توانند از پس هزینه‌هایش برآیند.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

به هر حال مهم است بدانید چون این افراد فالوور کم‌تری نسبت به بقیه دارند به این معنا نیست که قرار است این کار را برای شما بصورت رایگان انجام دهند.

مدیریت حساب شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ محصولات شما بصورت تضمینی کار دشواری است. در ازای این کار، مدت محدودی از خدمات خود یا کالایی که عرضه می‌کنید را بصورت رایگان به بازاریاب پیشنهاد دهید.

ضمنا بهتر است شرایط این همکاری را بصورت جزئی در اولین پیام خود قید کنید تا هم تصمیم‌گیری برای میکروتاثیرگذار راحت‌تر شود و هم بعدها به مشکلی بر نخورید.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

سخن آخر:

کار کردن با میکروتاثیرگذاران راه خوبی جهت رسیدن به مشتریان بالقوه و نجات کسب وکار کوچکی است که در معرض شکست قرار دارد. فقط کافیست وارد فید اینستاگرام خود شوید تا برندهای بسیاری را که از بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار کسب درآمد می‌کنند مشاهده نمایید.

اکنون اینستاگرام قابلیتی برای همکاری‌هایی به این شکل ایجاد کرده است که دیگر فرد تاثیرگذار نیازی به استفاده از هشتگ‌های ad یا sponsored ندارد.

مهم‌ترین ویژگی این قابلیت امکان تجزیه و تحلیل پُست‌ها و میزان تعامل کاربران با آن‌ها می‌باشد که باعث می‌شود خیلی بهتر روند رشد را دنبال کنید.

بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار

نظرات و تجربیات شما؟

اگر تاکنون از بازاریابی با افراد میکرو‌تاثیرگذار استفاده کرده‌اید و یا مایل به بهره‌مندی از این روش هستید، نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

Source: entrepreneur

از دست ندهید!

دانلود اپلیکیشن سفرستان

دانلود اپلیکیشن سفرستان برای علاقه‌مندان به سفر واجب است!

اپلیکیشن سفرستان را می‌توان اپلیکیشنی در کلاس جهانی برای انتخابی هوشمندانه در سفرهای داخلی و خارجی نامید که این

ادامه مطلب...
اپلیکیشن اینستاگرام

آیا این روزها می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را گوگل جدید نامید؟!

این روزها با توسعه تکنولوژی‌ و‌ فناوری، علیرغم رقابت نفسگیری که وجود دارد شرکت‌ها در تلاشند خدمات متمایزی ارائه

ادامه مطلب...
ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت

ارسال استوری اینستاگرام به دایرکت به همراه فرمت Canvas برای تبلیغات هدفمند

اینستاگرام امروز برای تبلیغ کنندگان چند ویژگی جدید رونمایی کرد و با در اختیار قرار دادن فرمت تبلیغات Canvas برای

ادامه مطلب...

دیدگاه خود را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Mobile Sliding Menu